3 tips voor lucide dromen

Kijk jij voor het slapengaan uit naar je droomavonturen? Dan ben je hoogstwaarschijnlijk geïnteresseerd in lucide dromen!

Guido van Loon 23 September 2021

oewel dromen vaak mysterieus, onvoorspelbaar en makkelijk te vergeten te zijn, helpen lucide droomtechnieken om meer te weten te komen over je dromen, je acties te beheersen en zelfs de omgeving in je dromen te veranderen.

Zijn lucide dromen veilig?

Deze droomtechniek wordt over het algemeen als veilig beschouwd en kan je helpen om motorische vaardigheden te versterken, angsten te verlichten en je creativiteit te verbeteren. Houd er echter rekening mee dat bepaalde inductietechnieken voor lucide dromen je vereisen om jouw slaapcyclus te onderbreken, wat niet echt gunstig is als je te maken hebt met een slaapstoornis.

Houd een droomdagboek bij

Het bijhouden van een droomdagboek kan helpen om meer bewustzijn te creëren van je eigen gedachtes en geeft je meer kans om lucide dromen mee te maken. Zorg er daarom voor dat je je droomdagboek op je nachtkastje legt, zodat je er direct naar kan grijpen wanneer je ontwaakt uit je droom.

Creëer het optimale slaapcomfort

Wanneer je de benodigde nachtrust tegemoet gaat in een staat van volledige ontspanning, dan help je de geest voor te bereiden op een diepe REM-slaap, een belangrijke voorwaarde voor lucide dromen. Probeer daarom een slaapschema te creëren die voor jou werkt en waar je je gemakkelijk aan kan houden. Vermijd je telefoon voor het slapengaan en probeer deze ver van je bed te houden! Om je nachtrust helemaal te optimaliseren, kan een verzwaringsdeken helpen. Zo kan je lichaam volledig ontspannen en wordt de productie van het slaaphormoon melatonine verhoogd. Voor meer informatie, neem een kijkje op Slaap Kalm.

Doe een reality-check

Een veelgebruikte techniek voor lucide dromen is het controleren of je eigenlijk wel wakker bent. Dit kan je doen door overdag eenvoudige realiteitstests uit te voeren, zodat je hersenen worden voorbereid om dit ook te doen wanneer je aan het dromen bent. Denk bijvoorbeeld aan het regelmatig kijken naar je klokje om te bevestigen of de tijd klopt of je wijsvinger in je handpalm te drukken om te bepalen of deze stevig is.

Onderbreek je slaapcyclus

Deze techniek is bedoeld om je bewuste hersenen actief te houden terwijl je opnieuw in REM-slaap komt. Doe dit door middel van je wekker te zetten vijf tot zes uur na je bedtijd. Wanneer je wakker wordt, doe iets actiefs zoals een meditatie, schrijven of het lezen van een boek. Ga na 20 á 60 minuten weer terug naar bed. Zo blijft je bewuste geest actief, zelfs als je weer in een REM-slaap valt.

Reacties