Zo deel je je voorraadkast slim en overzichtelijk in!

Een goed gevulde voorraadkast is ideaal. Je hoeft minder vaak boodschappen te doen, improviseren in de keuken is makkelijker en je grijpt niet snel mis.

Guido van Loon 09 November 2021

Behalve als de voorraadkast één grote chaos is… Tijd voor wat handige tips!

Alles uit de kast halen

Voor we beginnen met het opruimen en opnieuw indelen van de kast is het belangrijk om de kast eerst helemaal leeg te halen. Ja, alles! Op die manier heb je inzicht in wat er eigenlijk allemaal in die kast ligt én kun je gelijk een datumcheck doen. Alles wat (ruim) over datum is kun je beter weggooien, en alles wat nog goed is maar waarvan je weet dat je het niet eet kun je misschien beter weggeven, aan de buurvrouw of aan de voedselbank wellicht.

Voorraadpotten en bewaardozen

Als je wil dat je voorraadkast overzichtelijk én netjes blijft, dan zijn voorraadpotten de oplossing. Kies overigens wel altijd voor doorzichtige voorraadpotten, zodat je altijd zicht hebt op de huidige stand van de voorraad. Zo hoef je tenminste niet eerst alle pakjes en zakjes te controleren voor je boodschappen gaat doen. Kratjes of bakjes zijn dan weer heel handig om bepaalde soortgelijke producten te categoriseren, of om bijvoorbeeld aardappelen of uien in te doen.

Bij het indelen van de voorraadkast is het natuurlijk handig om de meest gebruikte producten vooraan of op ooghoogte te zetten en de spullen die je minder vaak gebruikt achteraan of hoger in de kast.

Labelen!

Ook is het verstandig om de voorraadpotten te labelen, want je wil natuurlijk niet dat je per ongeluk maïzena in je appeltaart gooit in plaats van bloem omdat dit er op het eerste oog hetzelfde uitziet!

Daarnaast kun je de bakken of kratten waarin je meerdere producten verzamelt ook maar beter labelen. Zo is de kans groter dat je huisgenoten alles weer op de juiste plek terugleggen. Heb je kinderen die nog niet kunnen lezen? Dan kun je ook labels met icoontjes opplakken!

Fifo: net als vakkenvullers

Mocht je ooit als vakkenvuller hebben gewerkt, dan ben je ongetwijfeld bekend met de term ‘fifo’, oftewel: first in, first out. De producten die als eerste in je kast terecht zijn gekomen moeten er ook als eerst uit moeten. Zo minimaliseer je de kans dat het over datum raakt. Om deze regel te hanteren is het dan ook de bedoeling dat je de producten die al in de kast staan eerst naar voren schuift, en dan nieuwe producten daarachter zet.

Boodschappenlijstje continu bijhouden

Het is natuurlijk vreselijk vervelend om er tijdens het koken achter de komen dat je niet genoeg hebt van een bepaald essentieel ingrediënt. Naar de winkel hollen is niet altijd een optie, dus daarom kun je dit maar beter gewoon voorkomen. De beste manier om nooit mis te grijpen is door eigenlijk gewoon altijd een boodschappenlijstje bij te houden, in plaats van er alleen eentje te maken als je daadwerkelijk naar de winkel gaat. Dus zie je dat de havermout, tandpasta, azijn of wat dan ook nog wel héél even mee kan, maar toch bijna op is? Schrijf ‘m dan gewoon vast op je lijstje, zodat je het bij je volgende boodschap mee kunt nemen! Een ideale manier is door een digitaal lijstje op je telefoon te hebben, die ook gekoppeld is aan je partners account zodat jullie ‘m samen up to date kunnen houden.

En dan nu…

Zo, nu alles weer opgeruimd is, sta je natuurlijk te popelen om je mooie voorraadpotten aan te vullen en lekkere gerechten te maken met al die producten die je tegenkwam, maar helemaal vergeten was. Check de nieuwe Coop folder of een van de andere vele online folders om te kijken welke aanbiedingen je kunt inslaan om je voorraadkast mee aan te vullen.

Reacties