Foto: wettelijke-garantie-aankoop

Garantie op je aankoop: zo zit het

Als consument heb je recht op garantie bij een aankoop, maar niet iedere verkoper handelt hier naar. Wat zijn precies je rechten en waar moet je op letten?

Guido van Loon

Wettelijke garantie

Het is in de wet geregeld dat je op alle producten die je aanschaft garantie hebt. Deze wettelijke garantie geldt echter alleen als je het artikel nieuw koopt en duurt zolang je mag verwachten dat het product meegaat. Daarnaast mag het geen zogenaamd verbruiksproduct zijn. Met een verbruiksproduct bedoelen we een artikel dat tijdens het gebruik wordt opgemaakt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan eetbare of drinkbare levensmiddelen maar ook aan producten met beperkte levensduur die je niet kunt hergebruiken. Bijvoorbeeld door slijtage, verbruik of verbranding. Voorbeelden zijn koffie, boter, zeep, toiletpapier, batterijen of benzine. Daarnaast moet het artikel wel gebruikt worden zoals het bedoeld is.
Deze garantie is vastgelegd in de Nederlandse én Europese wetgeving, dus iedere verkoper gaat deze overeenkomst met jou als koper aan.

-> Kom je er toch niet met de verkoper? Dan kun je altijd juridisch advies inwinnen.

Wat houdt deze garantie voor jou als consument in?

Maar hoe werkt dit nu concreet? Stel, je hebt een speaker of wasmachine gekocht en deze gaat na anderhalf jaar kapot. Een verkoper heeft in dat geval de plicht het defecte product te vervangen, repareren of, wanneer dit om wat voor reden dan ook niet lukt, je geld terug te geven.
Let op; garantie is een onderdeel van de koopovereenkomst. Deze heb je enkel en alleen gesloten met de verkoper. Laat je dus niet doorverwijzen naar de fabrikant! Fabrikanten kunnen overigens wel garantie bieden, maar dat zijn ze niet verplicht. Dit is dus een aanvulling op de wettelijke garantie, niet in plaats hiervan.

Moet je bewijzen dat je het artikel niet kapot hebt gemaakt?

Zoals we hierboven aangegeven moet je het artikel wel gebruiken zoals bedoeld. Anders vervalt de wettelijke garantie. Maar moet je ook bewijzen dat het niet jouw schuld dat het product kapot gaat? Dat ligt er aan hoe oud het artikel is.
- Gaat je product binnen 6 maanden na aankoop dan hoef je niets te bewijzen. Er wordt dan vanuit gegaan dat dit binnen zo'n korte periode niet jouw schuld kan zijn. De verkoper moet het probleem oplossen en eventueel bewijzen dat jij het stuk hebt gemaakt. Wil hij dit niet? Dan heb je recht op gratis reparatie of vervanging.
- Heb je het artikel langer dan 6 maanden, dan moet jij aantonen dat het aan het product ligt en niet jouw schuld is. Dit hoef je echter pas te doen als de verkoper dit aangeeft. Je moet dan bewijzen dat je het product normaal gebruikt hebt. Je kunt bijvoorbeeld op internet opzoeken of meerdere mensen hetzelfde probleem hebben. Dit kan een indicatie zijn dat het aan het product ligt en niet aan jouw gebruik.

Wat als je artikel na langer gebruik kapot gaat?

Ook als je aangeschafte product na de garantieperiode stuk gaat dan kun je volgens de Nederlandse wet nog wel degelijk reclameren. In de wet staat namelijk dat een product gedurende de 'redelijk te verwachten levensduur van het product' moet meegaan. In dat geval moet je dus nog wel achterhalen wat deze levensduur voor jouw apparaat dan is. Zo is bij een smartphone de verwachting dat hij 2 jaar meegaat, een laptop 3 jaar, een televisie 6 jaar en een wasmachine 7 jaar.

Met deze tips ben je op de hoogte van jouw wettelijke rechten bij een aankoop.

Reacties