Foto: Stoov_Homey_Velvet

Stoov, Nederlands merk achter warmtekussens- en dekens, ontvangt B Corp-certificering

Stoov voegt zich daarmee bij een groeiende groep ambitieuze bedrijven die het bedrijfsleven hervormen doordat ze niet enkel een winstoogmerk kennen, maar ook een duurzaam doel uitdragen.

11 Februari 2024

Stoov, het Nederlandse bedrijf achter de infrarood warmtekussens- en dekens, kondigt aan te zijn benoemd tot een B Corporation (B Corp). Stoov voegt zich daarmee bij een groeiende groep ambitieuze bedrijven die het bedrijfsleven hervormen doordat ze niet enkel een winstoogmerk kennen, maar ook een duurzaam doel uitdragen. Stoov ontvangt de certificering van B Lab, de non-profitorganisatie achter de B Corp-beweging, nadat werd voldaan aan strenge voorwaarden die zijn gesteld voor het behalen van bepalende ESG-doelen (Environmental, Social, Governance).

De B Corp-certificering heeft betrekking op alle bedrijfsactiviteiten van Stoov en maakt onderscheid tussen vijf belangrijke categorieën: bestuur, werknemers, maatschappij, milieu en klanten. Het certificeringsproces is strikt, waarbij aanvragers een minimumscore van 80 (van de 200) punten moeten behalen. Daarnaast moeten ze voldoende kunnen aantonen hoe ze een sociale en milieuverantwoorde werkwijze hebben voor al hun bedrijfsonderdelen, zoals productie. Stoov scoorde in totaal 97,5 punten. Om de certificering te verkrijgen, heeft Stoov bovendien in hun bedrijfsstatuten opgenomen dat hun bedrijfsmodel verder reikt dan winst maken. Om de drie jaar moeten B Corps zich opnieuw certificeren om hun certificering te behouden.

Een verantwoorde groei en samenwerkingen
Stoov werd in 2014 opgericht vanuit de gedachte dat er een duurzame en efficiënte manier bestaat om mensen te verwarmen; warmtekussens. De eerste duurzaamheidsinspanningen van het merk waren gericht op het gebruik van gerecyclede en kwalitatieve stoffen, het verpakkingsmateriaal te verminderen en een efficiënt transportsysteem. Ondanks de internationale groei die Stoov de afgelopen jaren heeft doorgemaakt, heeft het merk deze duurzame aanpak bewust in stand gehouden. Naast hun samenwerking met sociale werkplaats Biga, werkt Stoov ook samen met andere impactgerichte bedrijven zoals i-did en BYBORRE.

CO2-neutraal in 2030
Eind 2023 bereikte Stoov de mijlpaal van één miljoen verwarmde mensen wereldwijd, wat laat zien dat er vraag is naar efficiënte, duurzame verwarmingsoplossingen. Stoov is van plan om in 2024 de CO2-voetafdruk per product te verminderen met 15%, als onderdeel van het overkoepelende doel om in 2030 CO2-neutraal te zijn. 

Daarnaast wil Stoov alle logistieke uitstoot compenseren en streeft het bedrijf ernaar om 90% van de geretourneerde producten te hergebruiken, zodat er geen bruikbare technologie en materialen worden verspild. Dit wordt onder andere mogelijk gemaakt middels een eigen ‘refurbished’-collectie. Stoov doet voortdurend onderzoek om hun warmteproducten te verbeteren door gebruik te maken van gerecyclede of kwalitatieve, organische stoffen. Ook wordt er in het productieproces ingezet op een vermindering van het afval en de impact op het milieu.

Reacties