Het interieurshoppen van de toekomst: wandel door de showroom in 3D

Door de tweede coronagolf, vinden velen het niet meer fijn om in winkels te shoppen.

29 Oktober 2020

De interieurwinkel Solfelt ontwikkelde daarom een nieuwe 3D-ervaring voor bezoekers, waarbij klanten online of met een VR-bril door de hele showroom kunnen wandelen. “Met onze showroom willen we de online experience van onze klanten verbeteren én een oplossing bieden tijdens deze lastige periode”

Online shoppen vs. shoppen in een winkel

Verschillende onderzoeken gaven aan dat corona het shopgedrag van mensen stevig heeft veranderd. Het hoeft dan ook niet te verbazen dat veel producten online als zoete broodjes over de toonbank gingen. Toch is er bij sommige producten - denk aan meubelen - nog wat terughoudendheid. Uit een onderzoek van Luth Research uit 2016 beginnen 60% van de consumenten hun zoektocht naar nieuwe meubelen online, maar gaan ze vaak daarna in de winkel over tot conversie. Tom Ridder van Solfelt: “Er zijn veel voordelen aan online shoppen voor een consument, zoals de snelle verzending, de scherpe prijzen en de makkelijk te bereiken klantenservice. Toch is er terughoudendheid bij het kopen van grote meubelen, bijvoorbeeld omdat consumenten de producten ‘in het echt’ willen zien of willen voelen.”

Toch is de online meubelbranche duidelijk een groeibranche. Zo verkocht Amazon in 2017 51% meer meubelen dan het jaar voordien. De Duitse tak van het consultancybureau PWC, voorspelt dat de groeicurve van de eCommerce in meubelsector de volgende jaren zal blijven groeien. Ridder: “Ook wij zien deze groeicurve, maar omdat onze showroom nu gesloten is, kwam het plan om onze online ervaring te optimaliseren. Hierdoor genieten de klanten ook online van de voordelen van shoppen in een winkelomgeving.”

De voordelen van een 3D showroom

De showroom die Solfelt samen met het bekende interieurmerk Dôme Deco aanbiedt, kan op twee manieren worden bezocht: 'gewoon' online of met een VR-bril. Met een laptop of met een mobiel kunnen klanten door de showroom ‘wandelen’ en alle producten in een ruimte zien. Er kan ook op elk product worden geklikt, om zo meer specificaties te zien. Met een VR-bril op ervaren de klanten de showroom nog meer door in virtual reality door de showroom heen te lopen. Ridder: “Met een VR-bril sta je echt in de showroom, waardoor je een veel beter beeld krijgt van de producten. Wij geloven dat dit het interieurshoppen van de toekomst is, een extra aanvulling op de online experience die we ook na deze golf zullen blijven aanbieden.”

Over Solfelt

Solfelt is een jong bedrijf in de meubelbranche. Het verkoopt design meubels van bekende merken als Dôme Deco en Eichholtz via de webshop. Solfelt streeft er bovendien naar om de beste online shopervaring ter wereld neer te zetten als aanvulling op de bestaande offline cyclus die klanten op dit moment doorlopen.

Reacties