Een lekkend dak, schimmel in de badkamer of een kapotte verwarming: het zijn allemaal dingen die je als huurder van een woning kunnen overkomen en waar je niet op zit te wachten.
Je kunt in dit geval spreken van achterstallig onderhoud. Maar wat zijn eigenlijk je rechten als huurder bij achterstallig onderhoud? En wat kun je doen als je verhuurder niets onderneemt? We leggen het hier uit.
De eerste vraag om te stellen is wie er überhaupt verantwoordelijk is. De Nederlandse wet dicteert dat de verhuurder in de meeste gevallen verantwoordelijk is, in ieder geval waar het gaat om groot onderhoud aan de huurwoning. De verhuurder moet lekkages verhelpen, verwarming, ventilatie of elektra vervangen of repareren, bouwkundige gebreken herstellen en schimmel bestrijden wanneer dat het gevolg is van constructieproblemen. Dat wil niet zeggen dat jij als huurder niets hoeft te doen. Je bent namelijk zelf verantwoordelijk voor kleine onderhoudsklussen, zoals het ontkalken van de douchekop of het vervangen van een lamp. Maar voor grotere gebreken moet de verhuurder dus in actie komen.
Niet elke verhuurder komt echter in actie wanneer je je klacht doorgeeft. Soms reageert hij zelfs helemaal niet. Wat moet je dan doen? Ten eerste moet je het gebrek in kwestie schriftelijk melden, bijvoorbeeld per e-mail, waarbij je ook vraagt om herstel binnen een redelijke termijn, zoals bijvoorbeeld 14 dagen. Maak zelf foto’s van het gebrek en noteer wanneer je het hebt gemeld. Als herstel dan uitblijft, kun je terecht bij de Huurcommissie. In het geval van complexe situaties kun je bijvoorbeeld ook een beroep doen op een gespecialiseerde huurrecht advocaat in Amsterdam.
Als de huurwoning die jij huurt ernstige gebreken vertoont, zou dat gevolgen moeten hebben voor de huurprijs. Je kunt om dit te bewerkstellingen via de Huurcommissie een tijdelijke huurverlaging aanvragen, in ieder geval voor zolang het probleem niet is opgelost. Dat kan echter alleen als je een gereguleerd huurcontract hebt en als het gebrek aantoonbaar is. Soms nemen huurders het recht in eigen handen en proberen zelf de huur te verrekenen met de kosten van reparaties. Dit mag echter niet zomaar en brengt juridische risico’s met zich mee. Doe dat dus niet en laat je bijstaan door een de Huurcommissie of de eerdergenoemde huurrechtadvocaat.
Neem achterstallig onderhoud aan je woning altijd serieus. Los van het feit dat het kan zorgen voor ongemak en je betaalt voor een intacte woning, kunnen gebreken ook voor gezondheidsrisico’s zorgen. Zeker als er schimmel ontstaat in de woning. Wacht dus niet te lang met actie ondernemen en zorg je dat je rechten kent. Die heb je namelijk gewoon, ook al doet de verhuurder moeilijk. Dat kan een vervelende situatie opleveren, maar dat is geen reden voor jou om dan maar gewoon een woning met gebreken te accepteren en ervoor te betalen alsof het een woning in goede staat is.