Foto: verf-farrow-ball-75-jaar

Farrow & Ball viert 75 jarig bestaan

Farrow & Ball viert de mijlpaal van zijn 75 jarig bestaan met een reeks decennium geïnspireerde paletten.

Dit jaar viert Farrow & Ball zijn 75-jarig bestaan - een mijlpaal voor het merk dat al driekwart eeuw inspiratie biedt voor woningen over de hele wereld.

Sinds de oprichting in 1946 door John Farrow en Richard Ball heeft de milieuvriendelijke verfproducent altijd zijn wortels behouden in Dorset, Engeland. Door trouw te blijven aan de oorspronkelijke visie van de oprichters om de meest hoogwaardige ingredie?nten te combineren met traditionele productietechnieken, heeft Farrow & Ball zich in de afgelopen decennia ontwikkeld tot een merk met wereldwijd meer dan 60 showrooms en meer dan twee miljoen volgers op social media.

Om 75 jaar Farrow & Ball te vieren, neemt Joa Studholme, de oorspronkelijke Colour Consultant van het merk, ons mee terug in de tijd met een terugblik op de kleurschema’s die in elk decennium wooninspiratie boden en een voorproefje van wat nog in het verschiet ligt.

Farrow & Ball in de afgelopen decennia

De jaren ‘40

“Terwijl Groot-Brittannie? de Tweede Wereldoorlog achter zich liet en John Farrow en Richard Bull in Dorset hun nieuwe bedrijf begonnen, was er in het hele land een krachtige en positieve benadering van kleur voor woningen, zij het met een licht sentimentele toon. Een rijk patriottisch palet van marineblauwe, rode en zonnige cre?metinten promootte een vrolijk plichtsbesef en hield thuis de moed erin.”

De jaren ‘50

“Er vonden grote veranderingen plaats in de interieurs van de jaren ‘50, als gevolg van nieuwe welvaart voor velen en een meer zorgeloze houding ten opzichte van kleur. Levendige, dynamische ontwerpen begonnen te verschijnen, een afspiegeling van uitbundige tijden. De belangrijkste kleuren waren ijscotinten roze, groen en blauw gecombineerd met gedurfde patronen en kitcherige accessoires.”

De jaren ‘60

“Het begin van de swingende sixties werd gedomineerd door avocado en geel, maar tegen het midden van het decennium werden de kleuren veel gedurfder, waarbij heldere zuurkleuren en neontinten helemaal in raakten. Deze werden vaak gecombineerd met zwart en wit om een heftige botsende mix te cree?ren die de vrije expressie van die tijd tot uitdrukking bracht.”

De jaren ‘70

“Bruine, oranje en paarse tinten werden als groovy kleuren beschouwd in de jaren ‘70 en ze werden vaak gebruikt in krachtige patronen en combinaties. Ze waren zachter en makkelijker om mee te leven dan de kleuren van het vorige decennium. De natuurlijke aardetinten weerspiegelden een verbinding met de natuur, waarbij donkerbruin houtwerk buitengewoon populair was.”

De jaren ‘80

“Hoewel we de jaren ‘80 vaak associe?ren met overdaad, werden in het interieur van woningen vooral pasteltinten gebruikt - alleen vaak allemaal in e?e?n kamer! Hoewel mooie landelijke schema’s in de mode waren, vaak ontleend aan de esthetiek van de Franse boerderij, waren er ook fellere schema’s met roze, groen en geel tinten die werden gecombineerd om snoepkleurige paleizen te cree?ren.”

De jaren ‘90

“In de jaren ‘90 ging het erom thuis een gevoel van zen te cree?ren door zachte en subtiele kleuren te gebruiken waardoor we ons comfortabel voelden. Neutrale tinten met een warme basis, met hun zachte en geruststellende kleuren, werden veel gebruikt en contrasten werden tot een minimum beperkt om in het hele huis een flow te cree?ren.”

De jaren ‘00

“Het begin van een nieuw millennium luidde een tijdperk in waarin we van ons huis een comfortabele plek wilden maken gesierd door warm grijs- en roze tinten. Er waren al Farrow & Ball showrooms geopend in Londen, Parijs en New York en Elephant’s Breath en het krachtigere Charleston Gray werden daar veel verkocht. Ook de accentmuur met behang werd een standaard kenmerk van deze meer casual schema’s.”

De jaren ‘10

“Grijstinten in alle soorten overheersten in onze woningen in het eerste decennium van de nieuwe eeuw en waren vanaf 2010 allemaal beschikbaar in onze nieuwe milieuvriendelijke formule op waterbasis. Deze tinten vielen in de smaak bij huiseigenaren die in een rustgevende, eenvoudige omgeving wilden leven en ook bij degenen die een ruwer en meer industrieel gevoel wilden. Krachtige blauwtinten werden ook gekozen door degenen die super chique kamers wilden.”

De jaren ‘20

“We kijken nu anders naar hoe we wonen en we verlangen naar kleuren die ons zullen omarmen en die ons huis zullen verrijken en er een gezellig toevluchtsoord van maken. Huiseigenaren tonen zeker meer durf en stappen van het grijze palet van de laatste tien jaar over op kleurrijke interieurs die geruststellend en nostalgisch aanvoelen.”

Bezoek farrow-ball.com voor meer informatie over het verhaal achter het merk. De producten zijn te bestellen via farrow-ball.com of via Farrow & Ball showrooms.

Reacties