Foto: Sunstation-zonnepaneel-design

Solarcentury introduceert nieuw design zonnepaneel

Nieuw zonnepanelensysteem Sunstation speelt in op de vraag van huiseigenaren naar mooie zonnepanelen.

Nederlandse huiseigenaren investeren eerder in zonne-energie als de panelen er mooi uitzien. Dit is de belangrijkste uitkomst uit een recent onderzoek dat is uitgevoerd in opdracht van Solarcentury. Bijna de helft van alle huiseigenaren zou eerder zonnepanelen aanschaffen als deze geïntegreerd zouden zijn in het dak, in plaats van er bovenop te liggen, en minder zouden opvallen.

Het design van de huidige zonnepanelen is nog steeds één van de belangrijkste redenen dat Nederlanders niet op grote schaal gebruikmaken van zonne-energie. Meer dan de helft van de respondenten in het onderzoek vindt dat reguliere zonnepanelen lelijk zijn. Slechts twaalf procent van de deelnemers gelooft dat zonnepanelen er strak en stijlvol uitzien.

Solarcentury, een van 's werelds meest toonaangevende zonne-energiebedrijven, heeft veel aandacht besteed aan het design van Sunstation, een zonnepanelensysteem voor de huizenmarkt. Dit nieuwe zonnepaneel speelt specifiek in op de vraag van consumenten naar stijlvolle zonnepanelen, omdat de zwarte panelen naadloos aansluiten met het dak. Hierdoor zijn de zonnepanelen bijna onzichtbaar en behoudt het huis van buiten hetzelfde karakter.

De alom gerespecteerde Nederlandse designer Piet Hein Eek: “Een huis kopen is een van de grootste investeringen die je kunt doen, dus het is begrijpelijk dat mensen niet investeren in iets dat het uiterlijk van hun huis zou kunnen veranderen. Eerder dacht ik al aan het plaatsen van zonnepanelen op mijn dak, maar ik vond de panelen die op het dak moeten liggen niet aantrekkelijk. Bovendien zouden ze het karakter van mijn huis te veel hebben veranderd. Toen ik echter de zwarte panelen van Sunstation zag die in het dak zijn geïntegreerd, had ik er vertrouwen in dat het systeem het uiterlijk van mijn huis niet zou veranderen en perfect bij mijn dak zou passen. Ik ben erg blij met het resultaat en de panelen genereren schone zonne-energie voor de komende 25 jaar. Dit zorgt er voor dat mijn energierekening laag blijft en de ecologische voetafdruk van mijn huis kleiner wordt.”

Meer dan de helft van alle respondenten die deelnamen aan het onderzoek zien af van zonne-energie door de kosten die het met zich meebrengt. Toch hoeven consumenten niet per se de hoofdprijs te betalen voor stijlvolle zonnepanelen. Sunstation is het eerste zonnepaneel dat geïntegreerd is in het dak terwijl het evenveel kost als traditionele zonnepanelen. Het lijkt erop dat huiseigenaren inmiddels inzien dat zonne-energie hen geld kan besparen; acht van de tien respondenten gelooft dat het installeren van zonnepanelen besparingen op de energierekening oplevert.

Dennis de Jong, directeur van Solarcentury Benelux, zegt: “We weten dat design belangrijk is voor Nederlandse huiseigenaren, dus we hebben hard gewerkt om het mooist mogelijke zonnepaneel te ontwikkelen, voor dezelfde prijs als een regulier op het dak liggend zonnepaneel. De interesse in het zelf opwekken van elektriciteit neemt toe en daar de wereld een stap terug doet van fossiele energie, geloven wij dat het marktpotentieel voor Sunstation groot is.”

Het mooie design van Sunstation wordt onderschreven door de award die het zonnepaneel onlangs heeft gewonnen bij de iF DESIGN AWARD 2016. Hier kreeg het product erkenning van een internationaal hoog aangeschreven jury. Sunstation had tijdens de verkiezing veel competitie: de jury beoordeelde meer dan 5000 inzendingen uit 53 landen om de winnaars te kiezen. Sunstation is het enige product op het gebied van zonne-energie in de iF DESIGN AWARD 2016 die het ‘excellent design’-label kreeg. Deze award zet Sunstation naast grote vorige winnaars, zoals Apple, Sony, LG en Bosch.

Bekijk hieronder een video van de installatie van Sunstation op de huis van Piet.

Reacties