Foto: donkere-etalage

Donkere etalages in de meubelbranche

Leegstand in winkelstraten is een in ernst toenemend probleem. Je ziet het in dorpen, kleinere steden en zelfs in grote steden.

Geen winkelstraat lijkt eraan te ontkomen. De oorzaak is ook duidelijk: de populariteit van webwinkels. Terwijl aan de ene kant verhuurprijzen in winkelstraten stijgen door de lage rentestand, neemt aan de andere kant de winkelomzet af doordat het winkelend publiek liever vanaf de bank of eettafel in eigen huis inkopen doet. Voor veel winkeliers komt het moment dichterbij dat de winkel moet worden gesloten, met een lelijke kale plek in de winkelstraat tot gevolg. Met zoveel donkere etalages verliest de winkelstraat zijn aantrekkingskracht, waardoor ook de laatste winkels moeten sluiten wegens gebrek aan klandizie. Een proces dat hand over hand toeneemt. Is dan op geen enkele manier te voorkomen dat Nederlandse winkelstraten in spookstraten veranderen?

Onderscheidend vermogen van meubelwinkels

Natuurlijk is er wel een remedie tegen de leegstand in winkelstraten! Winkels moeten een meerwaarde bieden ten opzicht van webwinkels. Neem bijvoorbeeld meubelwinkels. Een goede meubelwinkel heeft een showroom waarin niet alleen een uitgebreide keuze te zien, te voelen en te testen is, maar ook winkelpersoneel dat pro-actief de klant tegemoet treedt. Het is de combinatie van daadwerkelijk voelen en testen van het product enerzijds en professionele assistentie bij het keuzeproces die fysieke meubelwinkels in de winkelstraat een voorsprong kan geven op meubelwinkels op internet. Helaas zijn er nog te veel meubelzaken waar het personeel genoeglijk in onderlinge discussie over koetjes en kalfjes de dag doorbrengt, in afwachting tot het moment dat een klant komt berichten dat er een keuze is gemaakt. Maar het moment is gekomen dat ook deze meubelzaken hun benadering zullen moeten veranderen of hun deuren moeten sluiten.

Verras de klant met opties

Een goed voorbeeld hiervan is Van de Pol woonwinkel in Bilthoven en Utrecht. Daar worden bezoekers niet begroet met de plichtmatige vraag of ze hulp nodig hebben. Een vraag die gewoonlijk ontkennend wordt beantwoord, waarna de klant verder zelf zijn weg zoekt. Nee, bij deze woonwinkel gaat het anders. De winkel biedt namelijk de assistentie aan van een persoonlijke stylist. Een professional die luistert naar wat de klant wil, vragen stelt over persoonlijke smaak en dan met suggesties komt die de bezoeker op een heel ander spoor kan zetten. Bijvoorbeeld door te wijzen op de mogelijkheid van maatwerk of door artikelen op een onverwachte manier te combineren.

Op deze manier wordt de klant verrast met een optie waaraan in eerste instantie niet werd gedacht, maar die precies het vraagstuk van de klant oplost. Op deze wijze kan toegevoegde waarde worden gecreëerd waar het internet nooit tegenop kan.

Reacties