Je thuiswerkplek inrichten? 5 handige tips

Je thuiswerkplek goed inrichten? Laat je inspireren door deze 5 tips en maak van jouw thuiswerkplek een comfortabele, productieve en stijlvolle werkplek.

Nathalie Pérez 26 Maart 2021

Ga jij je thuiswerkplek inrichten? Laat je inspireren door de 5 tips om van je thuiswerkplek een productieve plek te maken die óók nog eens perfect in jouw interieur past.

Als je één of meer dagen thuis werkt, kun je wel wat tips voor thuis werken gebruiken. Hoe zorg je ervoor dat jouw plek ergonomisch in orde is, zodat jij lekker en lang goed zit? Hoe vrolijk jij je plek op, zodat thuis werken een feestje wordt? En hoe zorg je ervoor dat jouw thuiswerkplek naadloos overloopt in je interieur, zodat deze er stijlvol uitziet en je zin krijgt om fijn te gaan zitten werken? Ontdek het allemaal met de 5 tips om je thuiswerkplek in te richten.

Veel thuiswerkers werken gewoon in de woonkamer. Aan de eettafel of op de bank met een bijzettafeltje als gekunsteld bureau. Soms heeft dit de eigen voorkeur. Soms word je hiertoe gedwongen als je met meerdere personen tegelijk thuis aan het werk bent en het thuiskantoor bezet is. Goed nieuws: je kunt óók in de woonkamer je thuiswerkplek goed en leuk inrichten. Zodat je ook hier productief en comfortabel kunt werken. Heb jij wél de luxe en een eigen thuiskantoor in een aparte kamer? Ook dan zijn deze 5 tips toe te passen om je voortaan beter te focussen, energiek te blijven én efficiënt te kunnen werken.

1. Zorg dat je goed en lekker zit


Alleen als je goed zit, houd je de optimale focus vast en voel je je na een drukke dag nog lekker fit. Schuif die luie eetkamerstoel aan de kant. Die is er niet voor gemaakt om urenlang op te zitten. Neem bijvoorbeeld een wiebelkruk van Wigli. Op deze kruk ben je ónder tafel continu in beweging, zodat je rug soepel blijft en niet verstijft. Bóven tafel zit je daarentegen stil, zodat je geconcentreerd kunt werken. In de meeste interieurs staat deze wiebelkruk ook nog eens heel stijlvol. Als een moderne en tegelijk ook retro eyecatcher. Bovendien is deze kruk in verschillende hoogtes verkrijgbaar, zodat je ook aan een eettafel op goede hoogte zit voor een ergonomische werkhouding.

2. Omring je met planten en positieve kleuren

Kleur heeft meer invloed op je humeur dan je denkt. En die invloed is voor iedereen hetzelfde. Zo heeft groen – dé kleur van planten – een rustgevend effect. Vandáár dat je in de natuur altijd tot rust komt. Omring je op je thuiswerkplek daarom met planten. Verder kun je de boel opfleuren met bloemen en woonaccessoires.

Deze kleuren hebben een positieve invloed op je stemming en daarmee op je productiviteit:
- Groen: zorgt voor rust
- Geel: geeft energie en vrolijkt je op
- Oranje: stimuleert en laat sombere gevoelens als sneeuw voor de zon verdwijnen
- Blauw: kalmeert
- Paars: prikkelt de creativiteit
- Bruin: draagt bij aan een comfortabel gevoel

3. Leg al je alledaagse kantoorbenodigdheden binnen handbereik

Wil je efficiënt je werk kunnen doen? Dan is het handig als alles binnen handbereik ligt. Verhuis daarom die printer naar de kamer waar jij zit te werken. Zorg voor voldoende pennen, een notitieblok, nietmachine, plakband, paperclips, et cetera. Met mooie, slimme opbergers blijft je werkplek, ondanks alle kantoorbenodigdheden, er netjes uitzien, wat bijdraagt aan jouw concentratie! Gebruik bijvoorbeeld een leuk pennenbakje, papierbakken en een mandje om losse benodigdheden in te doen. Zet vervolgens alles op een schaal, dienblad of bureau-onderlegger. Zo blijft het écht netjes en geordend.

4. Kies de juiste verlichting

Vaak wordt goede verlichting vergeten als mensen hun thuiswerkplek inrichten. Terwijl goede verlichting, zeker in de donkere dagen, ontzettend belangrijk is. Oké, je scherm geeft licht. Toch is extra verlichting bij je werkplek welkom. Zo blijf je namelijk energiek! Zet daarom een extra tafellamp in de buurt, zodat je de hele dag door fit, scherp en alert blijft.

5. Zet je werkmodus aan

Als je thuis werkt, is het belangrijk om je werkmodus aan te zetten en deze later ook weer uit te zetten. Zeker als je in de woonkamer je werkplek hebt ingericht. Een trucje hiervoor? Zet je werkspullen na werktijd in de kast. Dat kan als het goed is, heel makkelijk met tip #3 van deze tips voor je thuiswerkplek.

 

Reacties