Foto: pexels-czapp-a__rpa__d-14546721

Hoe richt je je thuiswerkplek het beste in? 5 praktische tips

Steeds meer mensen werken tegenwoordig thuis. Volgens cijfers werkt 4 van de 10 werknemers vanuit huis.

Sander 09 Maart 2023

Werken vanuit huis is voor velen een droom, maar om te zorgen voor een scheiding tussen werk en privé dien je je werkplek zo optimaal mogelijk in te richten. Dit geldt ook als je weinig plek in huis hebt die je als kantoor kunt gebruiken. Lees door om te weten wat de 5 beste inrichtingstips zijn voor je thuiswerkplek.

Zorg voor genoeg voor genoeg opbergruimte

Hoe meer opbergruimte er in je werkplek is, des te georganiseerder je kunt werken. Denk aan het plaatsen van handige opbergboxen, maar ook aan manden en bakken. Ook het plaatsen van een kwalitatief goede prullenbak zoals de Brabantia prullenbak is verstandig; zo houd je je werkplaats altijd netjes schoon. Op Besteprullenbak.nl kom je te weten welke prullenbakken het beste zijn.

Kies de ideale ruimte in huis

Tijdens het inrichten van je werkplek moet je natuurlijk bepalen welke ruimte in huis je gaat gebruiken als kantoorruimte. De beste oplossing is natuurlijk een aparte werkkamer die je kunt inrichten tot je eigen thuiskantoor. Heb je geen aparte kamer beschikbaar? Dan kun je ook een hoek van een andere kamer als vaste werkplek gebruiken en naar wens inrichten. Werkt je partner ook vanuit huis? Zorg er dan voor dat jullie allebei ongestoord kunnen werken. Probeer daarnaast te zorgen voor een duidelijke grens tussen privé en werk wanneer je je werkplaats gaat inrichten.

Koop een goed bureau

Investeer in een bureau van topkwaliteit die groot genoeg is om fijn aan te kunnen werken. Kies voor een bureau waarvan het blad niet te laag en ook niet te hoog is. Het is daarnaast belangrijk om ook in een ergonomische bureaustoel te investeren die in hoogte verstelbaar is voor extra comfort, vooral als je urenlang werkt vanuit huis. Een andere optie als je liever niet te lang blijft zitten is een sta-bureau.

Zorg voor zoveel mogelijk daglicht

Plaats het bureau neer op een fijne plek. Kies voor een plaats waar er voldoende lichtinval is. Hierbij geldt dat hoe meer daglicht naar binnen komt, des te beter. Cijfers van onderzoeken geven namelijk aan dat een goede verlichting zorgt voor een verbeterde concentratie. Doe tijdens het werken de gordijnen open en als het lekker weer is, doe dan ook de ramen open voor extra frisse lucht.

Werkmateriaal goed instellen

Stel al het werkmateriaal goed in. Denk bij werkmateriaal aan bijvoorbeeld je het beeldscherm van je computer. Het is verstandig om je beeldscherm recht in het midden op je bureau te plaatsen. Gebruik je een laptop? Zorg dan voor genoeg ruimte middenin om het toestel te plaatsen en koop een laptophouder. De juiste kijkafstand is namelijk ook belangrijk als je prettig vanuit huis wilt werken. Vergeet niet om ook je muis en je toetsenbord zodanig te plaatsen en in te stellen zodat je zo comfortabel mogelijk kunt werken op je werkplek thuis.

Reacties
Anderen bekeken ook