Belangrijke punten om mee te nemen bij het inrichten van je thuiskantoor

Thuiswerken is steeds vaker de norm. Sommige bedrijven willen na de coronacrisis zelfs niet meer terugkeren naar kantoorwerk en 100% blijven thuiswerken.

Guido van Loon 21 Mei 2021

Voor iedereen die zijn thuiskantoor nog niet helemaal op orde heeft of zelfs nog aan de keukentafel werkt hebben we in deze blogpost een aantal belangrijke punten op een rij gezet. Zo heb je wat houvast en hulp bij het inrichten van het thuiskantoor, de tijden zijn namelijk al stressvol genoeg.

1: Zorg voor de juiste hoeveelheid licht in de werkruimte

Teveel of juist te weinig licht in je werkruimte is funest voor je concentratie en daarmee een negatieve invloed op je productiviteit. Nou is een dagje wat minder presteren natuurlijk niet erg als het normaal gesproken van een leien dakje loopt maar teveel of te weinig licht kan op lange termijn echt schadelijk voor je productiviteit zijn. Zorg ervoor dat je beeldscherm in elk geval haaks op het raam geplaatst is, zo heb je stukken minder last van schitteringen en weerspiegelingen op je beeldscherm. Vooral als je een glanzend beeldscherm hebt, kan buitenlicht erg hinderlijk zijn. Om te voorkomen dat je te weinig licht in je thuiskantoor hebt, is het aan te raden om in elk geval in de winter wat dichter bij de ramen te werken als je werkplek het toelaat. Ten eerste kun je daarmee mogelijk voorkomen dat je de elektrische verlichting moet inschakelen en daarnaast is het beter voor je psyche om dagelijks voldoende natuurlijk daglicht waar te nemen.

2: Het juiste materiaal is het halve werk

Dag in, dag uit aan de keukentafel werken is verre van optimaal. Het kan best voor een paar weken maar daarna is de rek er toch echt uit. De keuken hoort een plaats te zijn waar we koken en eten maar voor dagelijks kantoorwerk is het toch echt beter om een vaste andere ruimte te gebruiken. We begrijpen goed dat niet iedereen de luxe van een extra kamer heeft maar als je zo gelukkig bent om een lege kamer over te hebben, gebruik deze dan als werkkamer. Zorg ervoor dat deze ruimte ook afsluitbaar is zodat je werk en privé ook fysiek kan scheiden. Door de deur te sluiten is de rest van je woning gereserveerd voor privé-activiteiten. Hierdoor is het mentaal makkelijker om de werkdag te starten en ook echt af te sluiten. Ook als je geen extra kamer over heeft kun je het thuiskantoor een mooie upgrade geven door te kiezen voor een goede bureaustoel. Het lijkt misschien wat overdreven om een bureaustoel aan de keukentafel te gebruiken maar de waarde die een ergonomische bureaustoel oplevert is sterk onderschat.

3: Beweeg en ontspan voor en na je werkdag

Beweging en ontspanning schiet er dikwijls bij in. Vooral na een extra langer werkdag zijn we vaak geneigd om snel even een glas wijn op de bank te drinken en wat televisie te kijken voordat we slapen. Hoewel dit voor de meesten van ons als echte ontspanning klinkt is niets minder waar.

Om mentaal fit te blijven is dagelijkse beweging en ontspanning van vitaal belang. Maak er een gewoonte van om voor en na je werkdag een rondje te wandelen. Om je schema niet teveel te ontwrichten raden we aan om de wandeling zo lang te maken als uw gebruikelijke reistijd naar werk.

Tot slot: Blijf gezond en productief! Met deze drie tips kan u er hopelijk weer even tegenaan. Samengevat: Investeer in een goede bureaustoel, zorg voor de juiste hoeveelheid licht in uw werkruimte en zorg dagelijks voor voldoende beweging en ontspanning.

 

Reacties