Een thuiskantoor inrichten

Welke kantoorartikelen hebben werknemers nodig?

13 September 2022

Nu veel mensen in coronatijd geproefd hebben van de voordelen van het thuiswerken, willen steeds meer mensen in ieder geval een deel van de werkweek vanuit huis kunnen werken. Een werkgever mag dat alleen met een goede reden weigeren. Gaat deze akkoord, dan geldt de zorgplicht rondom een veilige en gezonde werkplek ook voor de thuiswerkplek. Dus moet er geïnvesteerd worden in ergonomische meubels. Maar daarmee ben je niet klaar. Welke kantoorartikelen hebben thuiswerkende werknemers nodig in hun thuiskantoor?

Schrijfblokken

Hoe veel je ook op de computer kunt doen, soms is het gewoon makkelijker en sneller als je even iets kunt opschrijven. Bijvoorbeeld het maken van wat aantekeningen tijdens een telefoongespreken met een collega, leidinggevende of een klant. Of het opstellen van een to do-lijstje voor de dag en het vervolgens kunnen afstrepen van taken. Daarom is het zinnig om thuiswerkende medewerkers te voorzien van schrijfblokken, een handige hulp om goed overzicht te bewaren. Door ze te bedrukken met je bedrijfsnaam, logo of een inspirerende tekst, zorg je voor een professionele uitstraling en goede corporate identity.

Pennen

Als je werknemers voorziet van schrijfblokken, dan hebben ze natuurlijk ook pennen nodig om mee te schrijven. Natuurlijk heeft iedereen thuis wel pennen, maar het siert een werkgever om er niet van uit te gaan dat een medewerker zijn of haar eigen middelen inzet voor het werk. Gewoon iedere thuiswerkende medewerker naast schrijfblokken voorzien van een doosje fijne pennen dus.

Archiefkast

De arboregels stellen dat een thuiswerkende werknemer recht heeft op een archiefkast. Dit met de gedachte dat hij of zij hier kantoorartikelen in kan stallen. Bijvoorbeeld de eerdergenoemde schrijfblokken en pennen dus, maar ook bijvoorbeeld zaken als een nietmachine of een perforator. Afhankelijk van in welke mate je als bedrijf enkel nog digitaal werkt en niet meer op papier kan in overleg besloten worden of een archiefkast wel of niet nodig is.

Externe harde schijf of USB-stick

Als je werknemer met bestanden van het bedrijf moet werken en er kan niet van afstand ingelogd worden op een server, dan komt een externe harde schijf of een USB-stick goed van pas. Als de medewerker hier standaard mee werkt, heeft hij of zij altijd de bestanden die nodig zijn beschikbaar op een mobiel apparaat dat mee naar huis en weer mee naar het werk genomen kan worden.

Naast deze kleinere zaken mag natuurlijk het belang van ergonomische kantoormeubelen niet onderschat worden. Denk aan een ergonomische bureaustoel, een verstelbaar bureau en een beeldscherm dat op de juiste hoogte geplaatst kan worden, zodat lichamelijke klachten door de werkhouding zo veel mogelijk voorkomen kunnen worden.

 

 

Reacties