Sander Groen van Woonmode Rijswijk over samenwerking met COREtec®

'Wij zijn trots op óns succes met COREtec, waarmee wij in 2019 ook de eerste prijs als ‘Beste COREtec dealer van Nederland’ hebben gewonnen'

13 Mei 2020

Sander Groen van Woonmode Rijswijk over de  goede werking, het goede professionele advies, de excellente service, de inspirende showroom en uitdagingen naar de toekomst toe van Woonmode in het algemeen & over COREtec® vloeren en de samenwerking met COREtec ® in het bijzonder.

1) Vanwaar je passie voor decoratie en vloerbedekking ? Hoe ben je in die wereld terecht gekomen?

'Woonmode is een familiebedrijf en opgericht door onze vader in 1985. Na het afronden van onze studies Commerciële Economie aan de Heao in Rotterdam zijn wij het bedrijf ingegaan. Na enkele jaren hebben wij het bedrijf overgenomen en zijn Sander en Mathijs Groen directeur-eigenaar van Woonmode. Wij vinden het ondernemen heel leuk, zeker in een markt die veel in beweging is. Wij kijken continu naar innovaties in de markt, zoals ook COREtec sinds enkele jaren in Nederland op de markt is gekomen.'

“Wij vinden het ondernemen heel leuk, zeker in een markt die veel in beweging is. Wij kijken continu naar innovaties in de markt”

2) Waarop letten klanten bij hun aankoop van vloeren?

'Kwaliteit van het materiaal, de kleur en de mate van onderhoud. Verder speelt uiteraard ook de prijs een rol, al is een behoorlijk deel van de klanten van Woonmode bereid om meer te betalen voor een product wanneer hier een betere kwaliteit tegenover staat. Daarom zijn wij trots op óns succes met COREtec, waarmee wij in 2019 ook de eerste prijs als ‘Beste COREtec dealer van Nederland’ hebben gewonnen.'

3) Wat zijn volgens jullie de belangrijke producten en decors binnen het COREtec® verhaal?

'De Naturals serie, met name de kleur Forest en Meadows zijn door hun natuurlijke kleur en karakter voor Woonmode een groot succes gebleken. Sowieso doen de houtdecors het beduidend beter dan de plavuizen. Wij kijken wel uit naar de nieuwe Stone innovatie van COREtec® STONE CERAtouch, die wij reeds in de Domotex beurs in Duitsland hebben mogen bewonderen. Hiermee verwachten wij veel succes te kunnen behalen, gezien de grote verbeteringen in kwaliteit en uitstraling ten opzichte van het huidige aanbod.'

4) Zijn events en beurzen belangrijk voor Woonmode en zo ja waarom?

'Zeer zeker, want hier zie je de innovaties in de markt en ontdek je ook nieuwe fabrikanten en leveranciers. Woonmode wil voorop lopen en toonaangevend zijn, en dit doe je o.a. door zelf actief te zijn. Verder zijn events en beurzen ideale mogelijkheden om nieuwe contacten op te doen en bestaande contacten te verbeteren.'

“Wij kijken wel uit naar de nieuwe Stone innovatie van COREtec® STONE CERAtouch”

5) Spelen “vintage” en “visgraat” een hoofdrol in 2020?

'Ja, met name visgraat is sinds een jaar of 2 een grote trend op het gebied van vloeren. De vraag is hoe lang deze trend blijft voortzetten, maar voorlopig verwachten wij nog geen terugloop in de vraag. Wel blijft het belangrijk voor fabrikanten en retailers om scherp te blijven op opkomende trends en dus ook flexibel te zijn wanneer de behoefte van de consument verandert. Daarbij is het ook onze rol om trendzetter te zijn en dus consumenten te inspireren. Zeker voor de vakhandel is dit van groot belang om ons te kunnen blijven onderscheiden ten opzichte van andere kanalen, zoals de bouwmarkten.'

6) Fabrikanten stellen alles in het werk om de plaatsing van vloeren te vereenvoudigen. Kliksystemen in alle soorten vloeren zijn daarvan het bewijs.
Wat is de toegevoegde waarde van een professional als doe-het-zelvers het allemaal “eventueel” zelf zouden kunnen? 

'Los van de vraag of ze er überhaupt hun vrije tijd in willen voor uittrekken
Voor de vakhandel is een (te) makkelijke manier van leggen niet per se een voordeel. Wij willen juist deze toegevoegde waarde zijn voor de consument! Ons advies aan COREtec is dan ook om juist de vakhandel als partner te blijven zien, omdat het product ook een professionele manier van plaatsen verdient. Doordat COREtec stabiel is, kan de vakman dit uitermate fraai leggen door bijv. de vloer (vrijwel) strak langs de muur/ deurposten te plaatsen. Dit is voor de gemiddelde doe-het-zelver een lastige job. Het is voor de reputatie en het imago van het kwaliteitsmerk COREtec van groot belang dat de vloeren vakkundig worden geplaatst door professionele vloerbedrijven zoals Woonmode!'

7) Is 'ecologisch' tegenwoordig het grote goed?

'Op dit moment is dit nog een beperkte factor in de keuze voor een vloer. Wij vinden het echter wel een belangrijk topic en dus zien wij graag dat fabrikanten hun verantwoordelijkheid nemen voor de wereld van morgen.'

8) Wat vind je van de huidige situatie in de vloerenwereld?

'Voor Woonmode is het belangrijk dat we ons kunnen blijven onderscheiden in de markt. De verdere opkomst van de bouwmarkten speelt een rol, evenals het internet. In bouwmarkten zie je dat de kennis van het personeel veelal beperkt is wanneer we kijken naar vloeren. Wij durven te stellen dat de mensen bij Woonmode stuk voor stuk echte specialisten zijn die mensen van een deskundig advies kunnen voorzien. Ik denk dat het voor een premiummerk als COREtec van heel groot belang is om samen te werken met echte specialisten, zoals Woonmode. Verder zien wij al enkele jaren een ontwikkeling op internet die negatief werkt voor de gehele markt, doordat enkele (online) bedrijven op internet d.m.v. gestunt met prijzen de markt onder druk zetten. Wij vinden dat fabrikanten en groothandels hún verantwoordelijkheid moeten nemen om dergelijke negatieve zaken tegen te gaan.'

“Woonmode wil voorop lopen en toonaangevend zijn”

9) Wat zijn volgens jullie de COREtec® producten van de toekomst?

'Een uitbreiding van visgraat zou ons advies zijn, waarbij ook de maat van de plank groter wordt. Verder kijken wij uit naar nieuwe aanvulling op het gebied van COREtec tegels, zoals eerder door mij aangestipt. Verder nodig ik COREtec uit om met bedrijven zoals Woonmode met regelmaat te sparren, om het gevoel met de markt levend te houden. Wij staan immers dicht bij de consument, en dit geeft waardevolle informatie over de vraag vanuit de markt.'

10) Wat is de toegevoegde waarde van Woonmode voor de klanten?

'Onze kennis van de producten waardoor we een goed en gedegen advies kunnen geven. Onze service, zoals gratis inmeten en advies-op-locatie. Onze grote en inspirerende showroom met complete COREtec shop, Woonmode is gevestigd in Rijswijk, midden in de Randstad en dus heel goed bereikbaar voor een groot deel van Nederland. En heel belangrijk, ons vakmanschap want onze eigen mensen op de vloer zijn degene die het halfproduct tot een prachtige en vakkundig gelegde vloer maken.'

11) Wat is de grootste uitdaging voor Woonmode in de komende jaren?

'We zullen ons moeten blijven onderscheiden van de concullega’s in de markt om succesvol te kunnen blijven. Deze wetenschap houdt ons scherp als ondernemers en wij zijn ervan overtuigd dat Woonmode ook de komende jaren een gezond en succesvol kan blijven wanneer we iedere dag ons best doen voor onze klanten. Want uiteindelijk bepaalt de consument of Woonmode de komende jaren haar rol in de markt kan houden, en dat zijn we ons zeer bewust!'

12) Geloof je in 'leasing' in plaats van het kopen van Home & Deco producten?

'Dit zou wellicht iets kunnen zijn voor mensen die in huurwoningen wonen, of mensen die een woning hebben gekocht maar de financiële middelen ontbreken om grote investeringen in een woning te doen. Wat ons betreft een interessant concept dat uitgewerkt mag worden!'

Meer informatie: www.woonmode.nl en www.coretecfloors.com