Een carport is meer dan alleen een overkapping voor de auto. Het beschermt tegen weer en wind, verlengt de levensduur van de autolak en kan bovendien een stijlvolle toevoeging aan de woning zijn.
Dat steeds meer mensen een carport plaatsen, hoeft dan ook niet te verbazen. Een groeiende groep bouwt volledig zelf de eigen carport Ook dat is geen slecht idee, al vraagt het wel om een doordachte aanpak. Wie goed voorbereid aan de slag gaat, kan veel zelf doen.
Een goed begin is cruciaal. Voordat er een paal in de grond gaat, moet duidelijk zijn wat de beschikbare ruimte is en welke afmetingen mogelijk zijn. De meeste carports hebben een hoogte tussen 220 en 280 centimeter. Meestal heb je hiervoor geen vergunning nodig, tenzij je de carport op het voorerf plaatst. Dat komt doordat je dan het aanzicht van de wijk verandert. Toch kunnen de regels per gemeente verschillen. Sommige gemeenten zijn nu eenmaal strenger dan andere. Daarom is het verstandig om vooraf contact op te nemen met de gemeente en het een en ander na te gaan. Dit alles kun je perfect zelf doen.
De keuze van het materiaal bepaalt niet alleen de uitstraling, maar ook de onderhoudsbehoefte en de levensduur van de carport. Hout heeft een warme, natuurlijke uitstraling, maar vergt regelmatig onderhoud om vergrijzing en houtrot te voorkomen. Aluminium is licht, sterk en vrijwel onderhoudsarm. Het kan bovendien strak worden afgewerkt in verschillende kleuren, wat het geschikt maakt voor moderne woningen. Een bijkomend voordeel is dat aluminium relatief eenvoudig te monteren is. Fabrikanten zoals Solundo leveren tegenwoordig complete bouwpakketten met voorgeboorde profielen en duidelijke handleidingen. Daardoor is het voor de meeste doe-het-zelvers perfect haalbaar om zelf een duurzame aluminium carport te plaatsen. Zonder een dergelijk bouwpakket ligt aluminium wellicht buiten het bereik van de gemiddelde doe-het-zelver. Voor hout kan overigens hetzelfde gelden.
Een carport lijkt op het eerste gezicht een lichte constructie, maar er komt meer bij kijken dan veel mensen denken. De fundering moet bijvoorbeeld stabiel genoeg zijn om windbelasting en sneeuwdruk op te vangen. Dat betekent meestal dat de staanders verankerd worden in betonpoeren of op stevige tegelvoeten. Het plaatsen van de dragende palen en liggers kan evenwel door de doe-het-zelver worden uitgevoerd, zeker met de hulp van een tweede persoon. Met name wanneer er met schroefpalen wordt gewerkt, ligt het een en ander zeker binnen de mogelijkheden van de doe-het-zelver. Alleen wanneer de constructie glasplaten, ledverlichting of schuifwanden bevat, is het mogelijk een goed idee om een vakman in te schakelen. Dit heeft voornamelijk met de veiligheid en duurzaamheid van de constructie te maken. Ledverlichting in een bouwpakket, zoals dat van Solundo, kan dan weer perfect zelf worden geplaatst.
Het zelf bouwen van een carport hoeft dus geen ingewikkelde onderneming te zijn, mits er gekozen wordt voor een systeem dat speciaal is ontworpen voor montage door particulieren. Bedrijven zoals Solundo leveren dan ook modulaire aluminium carports met een heldere handleiding, waardoor het grootste deel van de montage zelfstandig kan worden uitgevoerd. De onderdelen zijn op maat geproduceerd, voorzien van bevestigingsmateriaal en gemakkelijk te koppelen. Enkel bij heel specifieke eisen kan het vanwege de veiligheid aan te raden zijn om een montagepartner in te schakelen. Eenmaal geplaatst vraagt een carport nauwelijks onderhoud. Ook dat kun je dus prima zelf doen.