Profel blaast glas-in-lood nieuw leven in samen met Artglas

Profel, de Belgische marktleider in ramen en deuren, lanceert een nieuwe lijn moderne loodglaspanelen voor buitendeuren op de markt.

05 Maart 2020

Dat doet het bedrijf in samenwerking met kunstenaar/ambachtsman John Dierickx van Artglas, die exclusief voor Profel de dessins van de collectie uittekende. Authentiek vakmanschap voor eigentijdse architectuur en interieurdesign: op Batibouw kan de bezoeker het in primeur ontdekken.

Eeuwenoud maar springlevend. Zo kan je de techniek van glas-in-lood (ook loodglas genoemd) omschrijven. Iedereen kent de klassieke, kleurrijke panelen van taferelen in kerken, art nouveau herenhuizen of paleizen. Maar steeds meer mensen herontdekken loodglas ook voor deuren, ramen, afscheidingen of zelfs plafonds in de eigen woning. Twee Belgische bedrijven, marktleider Profel en ambachtelijk loodglasproducent Artglas, slaan nu de handen in elkaar.

“Glas-in-lood past uitstekend in de trend naar een meer persoonlijke invulling van architectuur en interieur”, zegt Antoinette Dumon, Strategie & Marketing directeur bij Profel. “Bovendien geloven wij heel sterk in de combinatie van authentiek vakmanschap en moderne productietechniek, zoals we dat ook met onze houten ramen doen. De klant krijgt zo het beste van twee werelden. Daarom brengen we nu een volledige lijn loodglas uit, exclusief voor Profel uitgetekend door ambachtsman John Dierickx.”
De 5 moderne dessins werden speciaal ontwikkeld voor het programma buitendeuren, maar men kan ook kiezen voor een ontwerp op maat voor ramen.

Mee met de tijd

Waarom kiezen voor een loodglasraam? “Uiteraard is dit iets voor de liefhebbers”, legt John Dierickx uit, zaakvoerder van Artglas (Artistieke Glaspanelen) in Zonhoven. “Wij maken ontwerpen op maat voor mensen die in de woning een unieke, kunstzinnige en persoonlijke toets willen. Dat unieke mag je letterlijk nemen, want elk paneel wordt op traditionele wijze handgemaakt in ons atelier. Klanten komen bij ons met een eigen ontwerp, of wij maken er één voor hen op maat van hun smaak en budget. Voor bedrijven kunnen we bijvoorbeeld subtiel hun logo in het ontwerp verwerken. We willen het loodglas – mét respect voor het eeuwenoude ambacht – een eigentijdse invulling geven. En we zijn natuurlijk blij dat Profel ons daar in volgt en een breed platform biedt.”

Kunst om naar en door te kijken

Het nieuwe glas-in-lood overtuigt niet alleen met esthetiek: het wordt volledig geïntegreerd in (dubbel) hoogrendementsglas om aan de moderne bouwnormen te voldoen. Het paneel wordt hierdoor ook heel stevig, zodat grote oppervlakken mogelijk zijn. John Dierickx: “Bovendien kan je op een slimme manier spelen met de helderheid of kleurvakken, naargelang de behoefte aan privacy. De kracht van een glasraam zit in zijn intrinsieke schoonheid. Het beïnvloedt het uiterlijk van een ruimte. Dankzij de veranderende lichtinval ontstaat er een continu variërend licht- en kleurspel. Ook met kunstlicht kan je ongelooflijk mooie effecten creëren in de ruimte. Daarom is onze slogan: kunst om naar én door te kijken. Het vervult meerdere functies.”

Op Beurs Eigen Huis, die van 6 t/m 8 maart 2020 in de Jaarbeurs Utrecht wordt georganiseerd, kan de bezoeker de nieuwe collectie ontdekken op de stand van Profel (standnummer B1.68).

Reacties