Nekklachten voorkomen met een goed kussen

Fysiotherapeuten moeten steeds meer mensen behandelen omdat ze last hebben van een stijve of pijnlijke nek.

Ongeveer 2 miljoen Nederlanders hebben last van nekklachten (bron Volksgezondheid.org).

Hoe dat komt? Een belangrijke oorzaak van nekklachten blijkt een verkeerde slaaphouding te zijn. Omdat je gemiddeld zo’n 7-9 uur per nacht stilligt in een verkeerde houding, raken de spieren in je nek verkrampt. Het gevolg is dat je na verloop van tijd klachten krijgt die maar niet over willen gaan. Een fysiotherapeut kan je hier zeker mee helpen. Maar… voorkomen is beter dan genezen! Het is dus belangrijk dat je een goed kussen kiest, zodat je de kans op nekklachten kan verkleinen of voorkomt dat deze erger worden.

Verschillende slaaphoudingen

Er zijn mensen die op de buik slapen, anderen liggen liever op hun zij of op hun rug. In de ontwikkeling van kinderen zie je vaak al een bepaalde voorkeur. Deze voorkeur kan wel veranderen, bijvoorbeeld als het (tijdelijk) niet mogelijk is in een bepaalde houding te slapen. Zo zijn er veel vrouwen die het liefst op hun rug slapen, maar dat tijdens de zwangerschap niet meer kunnen. Zij veranderen van slaaphouding en wennen eraan om op een andere manier in bed te liggen.

Hoewel het vaak lastig is om te wennen aan een nieuwe houding, is dit dus zeker mogelijk. Er zijn drie bekende slaaphoudingen:

- Op de buik
- Op de zij
- Op de rug

De slaaphouding op de zij wordt gezien als de gezondste houding voor je lichaam, omdat het hoofd en de nek beter ondersteund kunnen worden. Daarnaast toont onderzoek aan dat het lichaam dan meer gifstoffen afvoert. Het kan dus verstandig zijn om jezelf die slaaphouding aan te leren.

Wat is een goede slaaphouding?

Elke houding heeft zijn eigen voor- en nadelen. In de medische wetenschap wordt het liefst gezien dat mensen op hun zij slapen. Waarom?

- Op de buik ligt de nek in een hoek van 45 graden ten opzichte van het lichaam. Hierdoor wordt de nek altijd belast tijdens het slapen.
- Op de rug is de ademhaling niet optimaal. Veel rugslapers snurken en kunnen ook last krijgen van slaapapneu.
- Op de zij ligt je lichaam helemaal ontspannen. Je luchtwegen blijven vrij en meestal snurken zij-slapers niet.

De zijligging is dus de houding waarin je lichaam het beste blijft functioneren. De buikligging is de houding waarin de meeste nekklachten ontstaan, maar feitelijk kan elke slaaphouding nekklachten geven. Dat heeft namelijk niet alleen te maken met de houding, maar ook (en vooral!) met het kussen dat wordt gebruikt.

Het kussen bepaalt de houding van je nek

Je kussen is erg belangrijk voor de steun die je nek krijgt. Eigenlijk moeten je hoofd en je lichaam een rechte lijn vormen. Je hoofd mag niet hoger, maar ook niet lager liggen dan de rest van je lichaam. Dit geldt voor elke lichaamshouding tijdens het slapen.

De juiste ondersteuning

Slaap je op je buik, dan is er helaas slecht nieuws: je nek krijgt nooit helemaal de perfecte ondersteuning die nodig is. Ben je toch een fervente buikslaper en kun je niet wennen aan een andere houding? Kies dan voor een laag en zacht kussen, zodat je hoofd tenminste niet scheef is tijdens het slapen. Voor zijslapers en rugslapers kan de nek wel compleet ontlast worden met het juiste kussen. Hiervoor is niet alleen je slaaphouding belangrijk, maar ook je lichaamsgewicht. Kleine mensen hebben een lager kussen nodig dan grote mensen.

Wat heb jij nodig?
Welk kussen heb jij nu nodig? Dit is een overzicht van wat jij waarschijnlijk nodig hebt:

- Buikslaper - een zacht en plat kussen
- Zijslaper - medium kussen als je klein van stuk bent, stevig voor een groter postuur
- Rugslaper - zacht kussen als je klein van stuk bent, medium voor een groter postuur

Ook het matras heeft invloed op de keus die je maakt. Hoe zachter het matras, hoe zachter ook je kussen moet zijn. De gegeven adviezen gelden voor een gemiddeld matras.

Een goed hoofdkussen voorkomt nekklachten

Heb jij snel last van nekkramp of andere nekklachten? Kijk dan eens bij de kussens van dons die nekklachten voorkomen. Donzen kussens zijn vrijwel altijd zacht of medium. Hun stevigheid wordt bepaald door het vulgewicht: hoe hoger het vulgewicht, hoe steviger het kussen. Door de grotere veerkracht van dons wordt de nek minder zwaar belast dan bij veren kussens of synthetische kussens.

Wil je graag een stevig kussen, dan ga je voor een kussen dat gevuld is met veren of met een combinatie van veren en dons.
Fysiotherapeuten geven aan dat de meeste Nederlanders een verkeerde slaaphouding hebben. Dat heeft vooral te maken met de verkeerde keuze op het gebied van kussens. Wil jij niet alleen comfortabel slapen, maar ook overdag gewoon je werk kunnen doen? Dan is het verstandig om eens te controleren of jouw kussen eigenlijk wel past bij je slaaphouding.

Is je kussen ouder dan 7 jaar, dan is het sowieso verstandig om een nieuw kussen aan te schaffen. Na verloop van tijd verliest het kussen langzaam zijn veerkracht. Daardoor zal je ook ongemerkt langzaam een andere slaaphouding krijgen. Heb jij last van nekklachten, of wil je ze juist graag voorkomen? Ga op zoek naar jouw perfecte kussen. Grote kans dat je je voortaan een stuk beter voelt!

reacties
anderen bekeken ook

Bambillo kussen

Nu een Dolce Gusto CADEAU bij Silvana!

Aircooler Nasa Pillow Contour

Het hoofdkussen: kies je kussen op basis van jouw slaaphouding

Guido van Loon
Advertentie
Op de hoogte blijven?

Volg ons voor inspiratie, nieuws en tips.

Advertentie
Advertentie