Foto: interieur-tafel-mannen-vrouwen-bepalen-trends

Vrouwen bepalen de interieurtrends, maar mannen geven meer uit

Ook in onze buurlanden beslissen vrouwen wat er op tafel komt

Guido van Loon

Vrouwen bepalen de eettafel trends. Zij kopen het vaakst tafelbekleding en accessoires. Dit blijkt uit de verkoopcijfers van TafelzeilOnline. Ook bij onze buurlanden worden de meeste aankopen door vrouwen gedaan. Opvallend is wel dat het de mannen zijn die meer uitgeven.

Meer dan de helft aankopen door vrouwen

TafelzeilOnline, de online specialist in tafelbekleding, registreerde het afgelopen anderhalf jaar bijna 300.000 klanten. Meer dan de helft van de aankopen werd gedaan door vrouwen, namelijk 61,6%. Maar ook mannen hebben een mening als het gaat om wat er op tafel komt. Zij zijn verantwoordelijk voor 38,4% van de aankopen. Het idee dat vrouwen de eettafel trends bepalen wordt ook bevestigd als we over de grens kijken. In onze buurlanden België en Duitsland zijn het namelijk ook de vrouwen die de meeste aankopen doen rondom tafelbekleding.

Mannen geven meer uit aan tafelbekleding

Een opvallend detail dat te zien is in de gegevens van TafelzeilOnline is dat, hoewel vrouwen vaker tafelbekleding bestellen, het de mannen zijn die het meeste uitgeven. Zo bestellen mannen voor gemiddeld €35,96 en vrouwen hebben een gemiddelde bestelwaarde van €33,31. Dit is in België ook het geval; daar geven mannen gemiddeld €39,01 uit bij een bestelling en vrouwen €36,98. Dit gaat dan weer niet op in Duitsland. Hier geven vrouwen bijna twee keer zo veel uit dan mannen. Vrouwen hebben daar een gemiddelde bestelwaarde van €60,85 tegenover €31,29 de mannen.

Grote tafels zijn de nieuwe trend

Door het grote aandeel van vrouwen kunnen we stellen dat zij nog steeds de trends bepalen wanneer het gaat om interieur. Roy van Eeuwijk, eigenaar van TafelzeilOnline, ziet een aantal trends ontstaan: ‘Er wordt massaal gekozen voor grote maten tafelzeil. Mensen hebben de behoefte om samen uitgebreid te tafelen. Daarnaast zijn ronde en ovale tafels erg in trek omdat dit zo gezellig zitten is. Daardoor zien we nieuwe vormen die erg in trek zijn, zoals Deens ovaal of een driehoekige tafel.’ De voorkeur voor grote tafels waar je met meerdere mensen aan kunt eten blijkt uit de cijfers: de meest bestelde maat is 100x220cm.

Transparant, panter of betonlook

Transparant tafelzeil blijft het meest verkochte product, aldus Van Eeuwijk. Het is duidelijk dat mensen het natuurlijke materiaal van de tafel willen blijven zien. Maar ook in de meest verkochte prints ziet Van Eeuwijk duidelijke trends opkomen. Hij deelt de volgende top 5:
1. Tweed look
2. Betonlook
3. Linnen look
4. Panterprint
5. Botanische prints

Mensen gaan graag voor effen kleuren, of prints die natuurlijke materialen nabootsen, zoals beton. Al zitten er ook uitschieters tussen zoals panterprint of een botanisch thema. ‘Hoewel tafelzeil in populariteit toeneemt, zien we dat mensen willen dat het niet te plastic oogt. Zo zijn gecoate stoffen erg in trek en zien we tafelzeil met een embossing die echt materiaal nabootst erg populair is geworden,’ aldus van Eeuwijk.

Reacties