10 jaar Baden+: deze badkamertrends zijn voorbij gekomen

Badkamerspecialist Baden+ bestaat 10 jaar! Reden om met oprichter en directeur Saskia Euwe terug te blikken op de badkamertrends én vooruit te kijken.

Met een ruime ervaring in de sanitairwereld besloot Saskia 10 jaar geleden voor zichzelf te beginnen.

Saskia: 'Sanitair kopen kun je eigenlijk overal, goed advies en eventueel installatie krijgen, is echter alweer een stuk lastiger. Franchisenemers van Baden+ bieden dat! Het zijn allemaal vakmensen die kwalitatief goed werk leveren en mooie badkamers ontwerpen. Doordat deze ondernemers aangesloten zijn bij een collectief heb je als consument de zekerheid dat het prijstechnisch klopt.'

Uitgangpunt voor Baden+ zijn dus jullie winkels. Zien ze in deze winkels een verandering in de wensen van hun klanten?

Saskia: 'Jazeker! Allereerst is een badkamer veel meer 'fashion' geworden. Er is meer keuze in producten en kleuren. Trends wisselen sneller en dat vraagt een up-to-date adviseur in de winkel. Zo'n adviseur moet gevoel voor smaak en design hebben, weten wat de nieuwste innovaties zijn en de wensen van de klant vertalen naar een maatwerkdesign. Dit maakt het vak op zich veel interessanter. Maar er worden nu tevens andere kwaliteiten gevraagd, met name op het gebied van ontwerpen. Waar we vroeger in de badkamer alles tegen de muur plaatsten; de wastafel, bad, douche, wordt er tegenwoordig veel meer met de ruimte gespeeld. Bijvoorbeeld met muurtjes of nisjes. De badkamer wordt zo veel spannender gemaakt. Daarnaast zie je dat de consument zichzelf vooraf veel beter informeert. Ook de oudere groep is nu online aan de slag gegaan. Dat zag je tien jaar geleden veel minder. Het maken van online afspraken voor adviesgesprekken is bijvoorbeeld steeds normaler geworden, helemaal sinds de coronacrisis.'

-> Vind hier een Baden+ winkel bij jou in de buurt



Zie je nog meer opvallende veranderingen in vergelijking met jullie beginperiode?
Saskia: 'Wat erg opvalt, is de plaats die de badkamer nu in ons leven inneemt. We kiezen meer voor tijd voor onszelf en besteden veel tijd aan onze woning. We zien dat de consument steeds meer zijn eigen identiteit in de stijl van de woning terug wil laten komen én in de badkamer. Dat betekent dat er veel meer variatie is in badkamers en sanitairartikelen. Er wordt bijvoorbeeld veel gekeken naar mode en woninginrichting. Design aan de ene kant en het technische aspect aan de andere kant; dit maakt dat ons vak veelzijdiger en interessanter wordt.'

Welke trends heb je in de afgelopen jaren verder zien opkomen?

Inloopdouche
Saskia: 'Tien jaar geleden was er bijvoorbeeld vrijwel geen vraag naar de inloopdouche, terwijl deze nu juist erg trendy is. Wat daarbij opvalt, is dat mensen die een inloopdouche hebben gehad, juist weer overwegen om in de volgende badkamer voor een cabine te kiezen. Een inloopdouche is weliswaar heel mooi om te zien, maar toch wat minder warm en comfortabel. Ze kiezen wél weer voor een grote douche, maar dan met een douchedeur. Bij douchedeuren is een enorme ontwikkeling geweest. Voorheen hadden we natuurlijk altijd douchedeuren en -wanden met profielen. Maar tegenwoordig kan dat allemaal profielloos. Dan kun je net zo goed een mooie deur voor je douche zetten. Dan heb je nog steeds de transparantie, maar ook comfort en warmte.'

Baden als decoratief element
'Verder hebben we een periode gehad dat het bad een beetje uit de badkamer verdween en dat mensen eerder kozen voor een grotere douche. Maar we zien nu dat het bad weer helemaal terug is en het liefste kiest men voor een vrijstaand bad. Een mooi bad geeft direct allure aan de badkamer. Omdat we in Nederland vaak te maken hebben met een beperkte ruimte zijn er mooie 'back to wall' baden verkrijgbaar. Deze lijken vrijstaand, maar zijn dat eigenlijk niet. Ze staan met de achterkant tegen de muur en nemen daardoor minder ruimte in beslag. En de echte vrijstaande baden zijn tegenwoordig wat compacter van formaat. In het verlengde daarvan is wellness weer terug van weggeweest in de badkamer: stomen en bubbelen. Dat komt voor een deel natuurlijk door de afgelopen twee jaar, waarin iedereen meer tijd thuis heeft doorgebracht.'

Duurzaamheid steeds belangrijker
'Het begrip duurzaamheid heeft nu echt definitief doorgezet in de badkamer. In de branche was hier al langer aandacht voor, maar het heeft nog even geduurd voordat dit echt door de consument werd opgepikt. Nu zie je hier meer en meer een verandering in. Verduurzaming speelt sowieso een grotere rol in het leven in het algemeen en nu dus ook in de badkamer. Denk bijvoorbeeld aan waterbesparende kranen en vloerverwarming. De consument staat hier nu open voor. De huidige gasprijzen zullen hier zeker een rol in spelen, maar deze verandering was wel al langer gaande.'

Kleur in de badkamer
'Een hele belangrijke trend is het gebruik van kleur in de badkamer: bijvoorbeeld bij kranen, douches en tegels. Zoals ik al aangaf, wil de consument graag zijn eigen stijl doortrekken in het hele huis. Niet alleen in de woonkamer, maar ook meer en meer in de badkamer. Het gebruik van kleur leent zich hier natuurlijk perfect voor. Tegels zijn sowieso veel belangrijker geworden; niet alleen om een bepaalde stijl en kleur naar je badkamer te brengen, de productietechnieken zijn enorm ontwikkeld. Veel dessins worden steeds realistischer.'

Laten installeren
'De consument van nu heeft veel ideeën en kiest er tevens vaak voor dit te laten uitvoeren in plaats van het zelf te doen. Dat is juist ons sterke punt: een showroom gekoppeld aan vakmensen die de installatie op zich kunnen nemen. Het mooie is: je hoeft het niet te laten installeren als je dat niet wilt, je kunt het ook zelf doen of door een andere installateur. Onze verkopers maken dan de badkamer helemaal van ontwerp tot de tekening. Dit is echt een meerwaarde vandaag de dag.'

Hoe weet Baden+ welke trends verwacht worden?

Saskia: 'Dat gebeurt vooral op beurzen en tijdens sessies met trendwatchers. Een trendwatcher kijkt veel breder: wat gebeurt er bijvoorbeeld in de samenleving en in de mode? Wat gebeurt er in de woonkamer? Deze trends zie je vervolgens weer doorvloeien naar de badkamer. Een mooi voorbeeld hiervan is de industriële look. Dit zie je dan eerst in de woonkamer ontstaan en langzaam richting de badkamer 'opschuiven'. Daarnaast zijn wij zelf voortdurend met leveranciers in gesprek over de trends en verwachtingen op assortimentsgebied.'

Tot slot: hoe ziet de badkamer er over een paar jaar uit?

Saskia: 'Dat is natuurlijk altijd moeilijk precies te voorspellen, maar je ziet wel dat er een aantal zaken aan zitten te komen. Zo zien we voorzichtig de mat witte kranen opkomen. De verwachting is dan dat de trendkleur zwart langzaam weer minder zal worden. Daarnaast worden kleuren veel meer ton-sur-ton*. Zo hebben wij onlangs de eerste complete badkamer in ton-sur-ton gefotografeerd, heel stijlvol. De verduurzaming zal zich doorzetten. Niet alleen in gebruik van water en energie in de badkamer, maar tevens in de productie van producten. Verder verwacht ik dat de rol van showrooms nog verder zal opschuiven richting advies en ontwerp. Het formaat van de showrooms zal waarschijnlijk veranderen. Het wordt minder belangrijk veel badkameropstellingen te kunnen tonen, juist de tekentafel en moodboards worden belangrijker. Dit betekent weer een mooie uitdaging voor ons!'

Meer informatie: www.baden-plus.nl