Foto: keijsper-textiel-guatemala

Interieur- en modeaccessoires ontwikkeld door Marjolein Keijsper in Guatemala

Productontwerper Marjolein Keijsper, wonend en werkend in Guatemala, ontwikkelde in samenwerking met de Asociación Chajulense de Mujeres in het dorpje Chajul een textielcollectie.

Productontwerper Marjolein Keijsper, wonend en werkend in Guatemala, ontwikkelde in samenwerking met de Asociación Chajulense de Mujeres  in het dorpje Chajul  een textielcollectie.

Dutch Design in Development (DDiD) selecteerde Keijsper, in opdracht van initiator Asociación Chajulense, voor de uitvoering van dit project. De collectie omvat interieur- en modeaccessoires zoals kussens, tafelaccessoires, diverse tassen, hoezen en etuis die zijn afgestemd op de smaak van de westerse markt. Keijsper liet zich inspireren door het kleurgebruik in de Guatemalteekse kleding en zette gekleurd dradenweefsel om in strepen. Het project werd financieel mogelijk gemaakt door het Progreso Program dat uiteenlopende projecten in ontwikkelingslanden steunt.

 

Keijsper heeft een op de Europese markt afgestemde textielcollectie ontwikkeld in de hooglanden van Guatemala. Deze kwam tot stand met de vrouwen van de Asociación Chajulense de Mujeres. Ondanks een groot textielaanbod is er tot nu toe van een textielontwikkeling in Guatemala weinig van de grond gekomen; textielopleidingen bestaan niet en basiskennis omtrent het vak ontbreekt. Aanleiding voor Keijsper om de wevers te trainen in naaitechnieken om een kwalitatief beter eindproduct te realiseren en de heersende cultuur om te buigen naar de Europese markt. Behalve de daar nog niet eerder toegepaste aanpak van het rechtstreeks met een ontwerper werken, werd bovendien het productproces van begin tot eind door de Chajulense organisatie begeleid. Dit in tegenstelling tot de werkwijze van de meeste producenten waarbij de aandacht niet markt- maar puur productgericht is. Omdat de fraaie handgeweven stoffen van Chajul zeer arbeidsintensief, dus duur zijn, maakte Keijsper gebruik van al bij de wevers bekende technieken om het prijsniveau acceptabel te houden. De verschillende producten van de collectie kregen een westerse twist door een vertaalslag van draad naar streep. Keijsper nam het intensieve kleurgebruik van de kleding als uitgangspunt en zette het om in een fris, kleurrijk streeppatroon in haar interieur- en modeaccessoires.

Asociación Chajulense de Mujeres

Het textielproject is een initiatief van de Asociación Chajulense, een fair trade organisatie, die door eerlijke handel van producten en diensten probeert de levensomstandigheden van de lokale bevolking te verbeteren. Diverse uiteenlopende projecten dragen ertoe bij dit op een ecologisch, economisch, sociaal en cultureel verantwoorde manier te doen. Het textielproject werd ondergebracht bij de Asociación Chajulense de Mujeres, die specifiek de positie van de vrouwen in Chajul voor ogen heeft. Momenteel wordt gezocht naar Europese partners die de door Keijsper ontwikkelde collectie op de westerse markt kunnen brengen.

DDiD

Dutch Design in Development (DDiD) wil een bijdrage leveren aan een duurzame economische groei van MKB-bedrijven in ontwikkelingslanden door het inzetten van de Nederlandse creatieve industrie. DDiD is een matchmaker tussen opdrachtgevers, Nederlandse ontwerpers en MKB-bedrijven, exportorganisaties of NGO’s in ontwikkelingslanden. De opdrachtgevers van DDiD zijn importeurs, retailers, stichtingen, exportorganisaties en agentschappen van de overheid. Tijdens de opdracht werken Nederlandse ontwerpers samen met ambachtslieden op locatie aan unieke en innovatieve producten of collecties die geschikt zijn voor de Europese markt en dragen tegelijkertijd wederzijds kennis over.

Progreso

Progreso (gevestigd in Amsterdam) werkt met organisaties van kleinschalige boeren in ontwikkelingslanden aan het verbeteren van hun capaciteiten op productief, commercieel en organisatorisch gebied. Hoewel het programma voornamelijk werkt met en voor organisaties van koffie- en cacaoboeren, ondersteunt Progreso soms ook projecten die erop gericht zijn om, naast de productie en verkoop van koffie en cacao, alternatieve inkomstenbronnen voor de boeren/boerinnen en hun gezinsleden te genereren.

Publicatiedatum: 2 augustus 2010

Reacties