De populairste interieurstijlen van Nederland onderzocht

Er is onderzoek gedaan naar de interieurtrends van 2020.

07 Mei 2020

Nederland telde in 2019 bijna 7,5 miljoen bewoonde woningen (Bron: CBS, 2020). Iedere woning is ingericht naar eigen smaak en stijl. Er bestaan tal van verschillende stijlen en trends op interieurgebied. Ieder jaar opnieuw worden er artikelen gepubliceerd met hierin interieurtrends, zonder dat deze echt onderzocht zijn. Veneta.com brengt hier verandering in. Zij hebben verschillende respondenten uit alle lagen van de bevolking ondervraagd. Hieruit zijn de meest populaire interieurstijlen van Nederland naar voren gekomen.

Onderzochte interieurstijlen

Er is onderzoek gedaan naar de interieurtrends van 2020. Hierin zijn de volgende acht interieurstijlen meegenomen: een bohemian, botanisch, industrieel, klassiek, landelijk, modern, vintage en Scandinavisch interieur. 

#1 Industrieel interieur

Een industrieel interieur staat bekend om haar rauwe, stoere en moderne uitstraling. Het aantal interieurliefhebbers op Instagram blijft dagelijks groeien. Bij deze interieurliefhebbers zien we veel industriële interieurs voorbijkomen en deze stijl is dan ook het meest instaproof (dress to impress). 26% van de respondenten geeft aan een industrieel interieur in huis te hebben, de onbetwiste winnaar!

#2 Landelijk interieur

Een knus en gezellig gevoel staat garant bij een landelijk interieur. De combinatie van natuurlijke en robuuste materialen is kenmerkend voor deze interieurstijl. Een kenmerk dat erg in de smaak valt bij de Nederlanders. 21% van de respondenten heeft namelijk de landelijke interieurstijl in huis en deze stijl staat hiermee op de tweede plaats.

#3  Modern interieur

Een modern interieur is te herkennen aan de strakke lijnen en het functionele design. Less = more bij deze interieurstijl en dit zorgt voor een ruimtelijk effect. Een modern interieur is vaak ruim en minimalistisch opgezet. Met 20% moet het moderne interieur het net afleggen tegen het landelijke interieur, maar staat het op een verdiende derde plek.