Glaspunt verwacht dit jaar stijging schademeldingen met ruim 4 procent
Koning Herfst hield zich tot nu toe rustig, maar afgelopen zaterdag woedde er een najaarsstorm met ‘code geel’ in sommige delen van het land. Met zichtbaar veel schade tot gevolg. Door afgebroken takken en afgewaaide dakpannen raakten veel ruiten van deuren en ramen beschadigd. Glasherstelbedrijf Glaspunt beschikt over real-time stormdata en volgt de schademeldingen live over het hele land. Door het verloop van de storm op deze wijze in kaart te brengen kan de glashersteller de dienstverlening in de getroffen gebieden direct opschalen. Binnen 30 minuten na melding kan de schade hersteld worden.
‘De storm van vandaag doet denken aan de storm van 14 september 2017’, aldus Ramon Ciurans, directeur van Glaspunt. Glaspunt herstelt ruitschades bij gemeenten, bedrijven en particulieren. Elk jaar krijgt het bedrijf, dat jaarlijks meer dan 35.000 schademeldingen verwerkt, te maken met de gevolgen van een storm- of hagelbui. Met veertig partners verspreid over Nederland verleent Glaspunt dag en nacht service. Directeur Ramon Ciurans: ‘Deze herfststorm gaat onvermijdelijk zorgen voor allerlei overlast. Niet alleen dakpannen en takken kunnen rondvliegen, maar omdat veel bomen nog vol in het blad zitten, kunnen zij omwaaien en schade aanrichten. Alles wat door de storm wordt opgepakt, kan ruiten beschadigen. Een harde rukwind kan zelfs ruiten laten barsten. Op dit moment zijn er al honderden schades gemeld’, aldus Ciurans. ‘Dit soort glasschade kun je bijna niet voorkomen, maar wél snel genezen. Wij zijn binnen 30 minuten na de melding aanwezig.’
Volgens cijfers van het Verbond van Verzekeraars kan een serieuze najaarsstorm miljoenen euro’s schade aanrichten aan woningen en bedrijfspanden. ‘Omdat het extreme weer toeneemt, neemt ook het aantal meldingen van glasschades toe. Wij kunnen exact zien hoe heftig een storm is en hoe deze over Nederland trekt. De schademeldingen komen 24/7 bij ons servicecenter binnen. Aan de eerste meldingen kunnen we zien waar de storm begint en vervolgens volgen we ‘live’ de meldingen over het hele land. Daarop kunnen wij meteen onze dienstverlening afstemmen,’ aldus Ciurans.
Glasschade kan door verschillende factoren ontstaan, maar de top drie van schadeoorzaken is tamelijk constant. Extreem weer, inbraak en vandalisme staan elk jaar weer bovenaan als veroorzakers van glasschade. Nu is er vooral sprake van stormschade. “Wanneer een schoorsteen of een dakpan met een rukwind direct tegen je ruit geslingerd wordt, maakt het niet zoveel uit wat voor glas je erin hebt zitten. Schade heb je dan toch wel,” aldus Ciurans. Uit de data van Glaspunt blijkt dat het aantal schademeldingen in 2019 met vier procent stijgt ten opzichte van vorig jaar. Ten opzichte van 2010 is er zelfs sprake van twintig procent meer stormschade.
Toch kunnen woningeigenaren wel iets doen om schade te voorkomen. De beschadiging van diverse ruiten tijdens storm hadden voorkomen kunnen worden wanneer er geen enkel glas, maar dubbelglas of zelfs nog sterker glas in gezeten had. Veel mensen grijpen de gelegenheid dan ook aan om na zo’n storm voor dubbelglas te gaan. Want ook al komen dit soort stormen niet vaak voor, ze komen wel altijd op een moment dat het echt niet uitkomt. En dan is voorkomen beter dan genezen.