Foto: Vraag-naar-oplaadbare-lampen-groeit-exponentieel

Vraag naar oplaadbare lampen groeit exponentieel

De vraag naar oplaadbare lampen is het afgelopen jaar fors toegenomen. Zowel bij de consument als in de horeca valt het gebruikersgemak van deze lamp op.

Mede door de nieuwe technologische mogelijkheden is de populariteit gegroeid. Momenteel is de oplaadbare tafellamp niet meer weg te denken uit het assortiment van elk meubel- en verlichtingsmerk.

De toegenomen vraag en de slimme technologische toepassingen maken deze tafellamp voor de meubel- en verlichtingsmerken tot een gewild item. Waar een aantal jaar geleden alleen tuinmerken zoals Fermob en Fatboy een oplaadbare lamp in het assortiment hadden, biedt nu elk meubel- en verlichtingsmerk er minimaal één aan. Denk bijvoorbeeld aan Flos, HAY en &Tradition. Met de komst van deze merken is ook de keuze een stuk veelzijdiger. Zo is het verfmerk Farrow & Ball een samenwerking aangegaan met het verlichtingsmerk Tala om speciaal voor de oplaadbare Muse tafellamp nieuwe kleuren te ontwikkelen. Op deze manier komen kleur- en woontrends meer en meer samen. Voor dit tuinseizoen verwachten we veel kleur, bedieningsgemak en ronde vormen bij oplaadbare lampen.

Gebruikersgemak in de hoofdrol

In de afgelopen twee jaar heeft de tuin een veel prominentere rol gekregen in het leven van de consument. In toenemende mate wordt de tuin ervaren als verlengstuk van het huis waarbij er meer aandacht is voor de inrichting en de consument langer geniet van de buitenlucht. Een duidelijke toename in het gebruik van oplaadbare lampen is te zien in tuinen en op balkons. Een belangrijke reden hiervoor is dat er geen elektriciteitsaansluiting nodig is. Deze nieuwe generatie lampen biedt mogelijkheden die voorheen ondenkbaar waren. Het zoekvolume in Google Trends naar oplaadbare lampen liet voor de afgelopen winter een verviervoudiging zien ten opzichte van het jaar daarvoor. Dit betekent dat de consument vier keer zoveel het woord ‘oplaadbare lamp’ in Google intypte in vergelijking met het jaar daarvoor. Dit gegeven laat zien dat de consument er behoefte aan heeft om ook in de winter binnenshuis juist een oplaadbare lamp te gebruiken die draagbaar en snoerloos is. De nieuwe oplaadbare Wick tafellamp van Graypants is bijvoorbeeld een ware hit vanwege het kaarslichteffect. Andere populaire exemplaren zijn de Balad tafellamp van Fermob en de Edison the Petit tafellamp van Fatboy. Zowel bij meubels als verlichting is de vervaging tussen binnen en buiten een trend met de oplaadbare lamp als middelpunt.

Technologie perfectioneert de lichtkwaliteit

Technologische ontwikkelingen maken de oplaadbare lampen nog aantrekkelijker voor de consument en liggen ten grondslag aan de genoemde exponentiële groei. De verfijning van de lichtkleur bootst nog beter sfeervol kaarslicht na. Er is verder een mooier lichtverloop te zien zodra je de lamp dimt. Bovendien is het gebruikersgemak door de toevoeging van een afstandsbediening verbeterd. Ook is de mate van waterbestendigheid steeds beter en gaat de batterij van de oplaadbare lamp veel langer mee. Dit alles maakt dat de oplaadbare tafellamp erg gewild is. Zo heeft de nieuwste oplaadbare lamp van Humble drie standen en gaat deze tot wel 140 uur mee. Een ideale lamp om mee te nemen naar plekken buiten de deur. Tevens zet de oplaadbare tafellamp zichzelf op de kaart voor in bijvoorbeeld restaurants en kantines. Kortom weer of geen weer: de oplaadbare tafellamp komt echt altijd van pas en is overal een graag geziene gast.

Reacties