Ze worden steeds origineler en worden ook praktischer, daarmee zorg je ervoor dat het echt gebruikt wordt en mensen het geschenk ook echt waarderen.
Een tijd leek het wel een beetje oubollig te zijn om relatiegeschenken te geven. De sleutelhangers, blocnotes en pennen met logo waren overal en veelvuldig aanwezig. Dit was dan ook niet iets waar je als bedrijf klanten of leveranciers echt gelukkig mee maakte. Het ging vooral om ordinair reclame maken, iets wat in het begin werkte, maar waar later de bekendheid zo groot van werd dat de magie hiervan wel was uitgewerkt. Toch lijken relatiegeschenken weer bezig met een terugkeer. Ze worden steeds origineler en worden ook praktischer, daarmee zorg je ervoor dat het echt gebruikt wordt en mensen het geschenk ook echt waarderen. Daarmee is het relatiegeschenk dus weer terug van weggeweest. Dus twijfel jij nog wat je moet doen? Lees snel verder.
Een eerste tip is om niet willekeurig maar een geschenk uit te kiezen, maar hier vrij kieskeurig in te zijn. Een goed geschenk voldoet aan een aantal voorwaarden en eisen. Allereerst moet het iets zijn wat goed aansluit bij jouw bedrijf en concept. Wanneer je bijvoorbeeld een makelaarskantoor hebt, dan is het leuk om te gaan voor een gepersonaliseerde champagne met je eigen etiket. De aankoop van een woning is een mooi moment om de kurk van de fles te laten schieten natuurlijk. Wil je voor safe gaan? Dan kun je ook gewoon een fles 0,0% champagne bestellen. Heb je een woonwinkel en wil je grote klanten iets meegeven? Dan is bijvoorbeeld ook een setje geurstokjes met een logo erop een heel leuk idee. Kies dus iets wat je concept versterkt en aansluit bij jouw bedrijf.
Daarnaast is het belangrijk dat je iets kiest wat de meeste mensen waarderen en/of gebruiken. Dus ga niet voor hele uitgesproken designs of smaken, maar ga juist voor een stijlvol item wat veel mensen aangenaam vinden. Zaken zoals chocola of zeep kunnen veel mensen altijd wel gebruiken en valt in de smaak. Ga ook voor iets wat redelijk tijdloos is, wanneer je een cadeau kiest wat bijvoorbeeld alleen in de winter lekker is zoals glühwein, dan moet je in de zomer weer opnieuw iets bedenken.
‘Liever goed dan niet’, dat is wel het credo bij een goed geschenk. Wanneer je namelijk iets kiest wat heel goedkoop oogt -en misschien ook wel is- dan kan het je reputatie als bedrijf eerder kwaad dan goed doen. Het is dan ook goed om hier zorgvuldig in te zijn en echt iets te kiezen wat ook daadwerkelijk kwaliteit uitstraalt, al dan niet door het ontwerp. Wanneer je merkt dat het allemaal te duur wordt, dan is het aan te raden om te kiezen voor iets wat nog steeds mooi is maar wat je dan niet aan iedereen geeft. Stel voor jezelf dan een grens qua budget, is het een grote klant dan geef je het wel maar bij de kleine klanten niet. Maar wanneer je voor iets duurs en stijlvols gaat zul je merken dat klanten het gebruiken en het dus indirect hele goede reclame is. Doe je iets goedkoops, dan heeft het uiteindelijk ook niet de uitwerking die je graag zou willen.
Dan nog een laatste aspect wat ook steeds belangrijker wordt, en dat is het aspect van duurzaamheid. Kies iets wat ook binnen het kader van duurzaamheid en kwaliteit past. Al die plastic prullaria kunnen vandaag de dag echt niet meer. Wanneer je iets geeft, geef dan iets wat mensen echt gebruiken of kunnen consumeren. Een gepersonaliseerde fles bedrukken is iets wat altijd opgaat, en niet zo snel niet over de datum raakt. Dat laatste is namelijk ook zeker een aandachtspunt, want sommige zaken kun je niet te lang bewaren zoals verse koekjes of een cake. Kies dus iets wat verantwoord is en past binnen de kaders van verantwoord ondernemen.
Kortom, een relatiegeschenk personaliseren in de woonbranche is een heel goed en logisch idee. Het gaat ervoor zorgen dat je op een hele subtiele manier aan reclame doet, indirect en direct. Indirect doordat jouw bedrukte bedrijfsnaam misschien wel permanent ergens in een interieur een plekje krijgt. Direct doordat je klanten en relaties het ongetwijfeld zeer waarderen wanneer jij ze voorziet van een leuk en onverwacht extraatje. In de kosten hoeft het vaak niet te zitten wanneer je het gewoon van het marketingbudget doet, iets wat door de jaren heen vaak goedkoper is geworden door de transformatie ervan naar het internet en je veel zaken dus direct zelf kunt regelen. Dus we zijn weer helemaal terug waar het gaat om relatiegeschenken en zeker binnen de woonbranche waar vaak grote bedragen worden uitgegeven. Maar wel altijd binnen de kaders van duurzaamheid, gebruik en stijl. Maar binnen die kaders zijn tegenwoordig de meest uiteenlopende, leuke cadeaus met eigen etiket te vinden!