Foto: Vaillant_Group_Photo_Bestuur

Vaillant pakt door in de energietransitie met nieuw leiderschapsteam

Als iconisch merk binnen de verwarmingsindustrie ziet Vaillant voor zichzelf een centrale rol weggelegd.

12 November 2023

De Nederlandse energietransitie vraagt om keuzes maken en doorpakken. De verduurzaming van onze woningen dient te worden versneld met passende en haalbare oplossingen. Als iconisch merk binnen de verwarmingsindustrie ziet Vaillant voor zichzelf een centrale rol weggelegd. Jeroen Verweij (algemeen directeur), Ersin Okur (financieel directeur), Anniek Has (verkoop directeur) en Hugo Hemel (marketing directeur) vormen sinds kort het nieuwe leiderschapsteam voor Vaillant in Nederland. Samen geven zij sturing aan de reeds ingezette implementatie van een nieuwe strategie met scherpe focus.

Meebewegen met een energietransitie die op gang komt is niet voldoende. Vaillant wil de kar trekken. En om het verduurzamen van onze woningvoorraad in een stroomversnelling te brengen, heeft het bedrijf ambities. Jeroen Verweij: “Wij willen als Vaillant nog dichter bij de markt staan met innovaties in producten, systemen en diensten die nauw aansluiten op de zich snel ontwikkelende verwarmingsmarkt in Nederland. Het merk Vaillant bezit hier historisch gezien een enorm hoge bekendheid en een zeer sterk vertrouwen, aan ons nu de taak om hier extra relevantie en onderscheidend vermogen aan toe te voegen. Dit doen wij samen met een organisatie dat met positieve energie werkt aan het realiseren van onze duurzame ambities.”

Innovatie
Het nieuwe leiderschapsteam van Vaillant in Nederland zet de komende jaren onder andere in op het aanscherpen van het aanbod (hybride) warmtepompoplossingen en ondersteunende diensten. Daarnaast focust Vaillant zich op het uitbreiden van het netwerk met een nieuwe generatie installateurs. Anniek Has: “In een transitie is het belangrijk om momentum te krijgen en houden. Hoewel het nodig is om toe te werken naar volledig elektrische oplossingen, is het zetten van stappen en het op gang brengen van de transitie minstens zo belangrijk. Vaillant heeft ontzettend goede duurzame verwarmingsoplossingen, en onze productiecapaciteit is reeds enorm opgeschaald. In combinatie met het ondersteunen van installateurs met persoonlijke begeleiding en passende trainingen komt nu het vliegwiel op gang.”

Door nauwgezet marktontwikkelingen en klantbehoeften te monitoren, blijft Vaillant nieuwe innovaties aanjagen voor de Nederlandse markt. Ersin Okur onderstreept dit: “Wij hebben al diverse belangrijke stappen gezet binnen Vaillant. Door meer gebruik te maken van data, anticiperen wij sneller en beter op veranderingen in de markt. Door zoveel mogelijk vooruit te denken kunnen wij onze installateurs en andere partners zo goed mogelijk van dienst zijn. Ons Duitse hoofdkantoor ziet dat Nederland een pioniersmarkt is, en wij krijgen de ruimte én de ondersteuning om hier het verschil te gaan maken. Dat geeft ons veel vertrouwen.”

Hernieuwd elan
Vaillant is een merk met een bewezen track record in de verwarmingswereld. Maar het is volgens het nieuwe leiderschapsteam te lang te bescheiden geweest. Hugo Hemel: “Succesvolle merken blijven trouw aan zichzelf, maar weten zich opnieuw uit te vinden binnen een verandering van tijdperk. De eerste stap hierin is geweest dat we onze eigen visie op de verduurzaming van Nederland hebben vastgesteld onder de naam ‘Groenwijk Vaillant’. Via dit nieuwe concept zullen wij Nederland gaan inspireren met het zichtbaar en haalbaar maken van verduurzamingsroutes. Daarbij bouwen wij voort op het sterke Vaillant fundament van productinnovatie en technische expertise. Maar wij zullen ons veel meer dan voorheen ook gaan inzetten op ons onderscheidende vermogen rondom connectiviteit, dienstverlening en praktische ondersteuning van onze partners. De markt verwacht dat Vaillant onderdeel gaat zijn van de oplossing, dat moet je willen waarmaken. Dat doe je niet door af te wachten, maar door erin te springen en leiderschap te tonen.”

Meer van Vaillant
Reacties