Foto: duurzaam-batterij-zonnepaneel

Duurzame elektriciteit: de toekomst

Bij je zoektocht naar een thuisbatterij komen veel mensen er al snel achter dat een thuisbatterij een behoorlijk dure aanschaf is.

Theo Vliegop 07 Augustus 2023

Veel mensen met zonnepanelen overwegen ook om een elektrische auto en bijbehorende laadpaal aan te schaffen. Heb je daarnaast ook interesse in een thuisbatterij, dan is dit artikel zeker interessant! 

Thuisbatterij dure keuze

Bij je zoektocht naar een thuisbatterij komen veel mensen er al snel achter dat een thuisbatterij een behoorlijk dure aanschaf is. De batterij kost al snel tussen de € 5000,- en € 10000,- en is eigenlijk alleen interessant om de opslag van elektriciteit voor één tot twee dagen op te slaan. Nu zijn er wel enige mogelijkheden om met een dynamisch energiecontract de batterij op te laden als er een overvloed aan elektriciteit is, maar de aanschafkosten maken dit inspelen op de fluctuaties in de energiemarkt alleen interessant voor grotere partijen. Voorlopig is de salderingsregeling de beste manier om gebruik te maken van de opslagcapaciteit van het elektriciteitsnetwerk en daardoor met minimale kosten maximaal voordeel te behalen.

Je kunt beter een paar jaar wachten met de aanschaf van een thuisbatterij. Toch zijn er al interessante ontwikkelingen. 

Dynamic Load Balancing

Heb je bijvoorbeeld al van dynamic load balancing (DLB) gehoord? Dit is een functie van sommige moderne laadpalen, waarmee je 'slim' de elektrische auto (EV) kunt opladen. Dynamic load balancing is een techniek die binnen laadpalen wordt gebruikt. DLB zorgt dat je stoppen er niet uit klappen op momenten dat er teveel stroom wordt gevraagd. Voorbeeld: draaien de vaatwasser en de wasmachine tegelijk? Dan laadt de auto even met wat minder vermogen. Zodra de was klaar is, gaat de auto weer op volle toeren verder opladen. Dat scheelt een hoop gedoe. Ook bij laadpalen in de straat wordt er steeds meer 'geloadbalanced' zoals bijvoorbeeld alle laadpalen in Amsterdam.

Bidirectioneel laden

Bidirectioneel laden gaat nog een stapje verder dan Dynamic Load Balancing. Met bidirectioneel laden wordt je elektrische auto een enorme thuisbatterij. Behalve stroom de autobatterij in pompen, kun je ook stroom vanuit de auto gebruiken voor de rest van je huis. Dat is voordelig, zeker als je weet dat de gemiddelde EV autobatterij ongeveer tien keer meer capaciteit heeft als de gemiddelde thuisbatterij. Er zijn steeds meer elektrische auto’s die hiervoor geschikt zijn. Bidirectionele laadpalen komen nu ook op de markt. Deze slimme laadmanier werkt net als laden met dynamisch contract: je laadt op als de stroom het goedkoopst is. Je kunt opgeslagen stroom gebruiken als er dure stroom is.Welke auto’s kun je gebruiken als thuisbatterij? Op dit moment zijn de Nissan Leaf en de Renault Zoe bekende voorbeelden van elektrische auto's die ook als thuisbatterij kunnen fungeren. Ook Audi en Tesla zijn bezig om een dergelijk systeem te ontwikkelen. Tesla heeft aangegeven vanaf 2025 bi directioneel laden aan te bieden. Houd er wel rekening mee dat uw auto voor vertrek weer voldoende is opgeladen. Anders gaat dit voordeel op aan de snellader langs de snelweg.

Meer weten over duurzame elektriciteit? Hou onze website Zelfopwekken.nl in de gaten.

Reacties