Echte kunst voelt als een warm bad. Bezoekers van het Mauritshuis in Den Haag dompelen zichzelf dan ook met liefde onder in de schitterende werken van Johannes Vermeer en Jacob van Ruisdael.
Hun schilderijen zijn zo mooi; je zou het liefst al je dagen erin doorbrengen. Guess what? Nu kan dat!
Voor het eerst in de geschiedenis van Eijffinger heeft het Mauritshuis ons een aantal topstukken ter beschikking gesteld, waarmee wij een prachtige collectie hebben gecreëerd: Magnifique! We hebben fenomenale schilderijen van dichtbij mogen bestuderen om er vervolgens een eigen draai aan te kunnen geven. We ontdekten schitterende kleurpaletten die vandaag de dag nog steeds actueel zijn. Memorabele, figuratieve klassiekers hebben we getransformeerd tot abstracte, oogstrelende patronen. Magnifique haalt op deze manier de 17e-eeuwse, Nederlandse schilderkunst naar 21e-eeuwse interieurs.

EGLON VAN DER NEER
Interieur met handenwassende vrouw
1675
We zijn getuige van een moment ergens op de grens tussen een dagelijks ritueel en pure verleiding. Het ‘Seduce’ ontwerp is geïnspireerd op Eglon van der Neers intieme genreschilderijen en verbeeldt de soepel vallende plooi in een jurk – zacht, keurig, suggestief. Dit is de elegantie van een fluistering, waarin stof een verlangen opwekt, maar verstilling de onderliggende intentie bedekt.

CAREL FABRITIUS
Het puttertje
1654
Carel Fabritius bracht de gele toets op de vleugel van het beroemde puttertje op zo’n abstracte manier aan, dat het vogeltje nooit meer zou kunnen vliegen. Dit besef van abstractie inspireerde ons bij de totstandkoming van het ‘Painterly’ ontwerp. Een opeenvolging van rijke en verzadigde kleuren, direct afkomstig uit het palet van Het puttertje.

JACOB VAN RUISDAEL
Gezicht op Haarlem met bleekvelden
1670-1675
De majestueuze luchten van Van Ruisdael zijn typerend voor de klassieke Hollandse landschappen. Ze zijn zo briljant, dat je ze eigenlijk van dichtbij moet bewonderen. Daarom presenteren we ‘Cumulus’, een ontwerp dat de onbesproken grandeur van voorbijtrekkend licht en schaduwen vangt. Deze wolken vullen je hoofd met dromen van lang vervlogen tijden.

JOHANNES VERMEER
Meisje met de parel
1665
Johannes Vermeer gebruikte dure verfpigmenten, waardoor wij ons tot op de dag van vandaag kunnen verwonderen over de oorspronkelijke, heldere en meeslepende kleuren. Het betoverende palet van deze wereldberoemde compositie bestaat namelijk uit heel veel rijke en wonderschone schakeringen. Het ‘Painterly’ ontwerp verbeeldt Vermeers meesterwerk in een nieuwe compositie, afgestemd op het interieur van vandaag de dag.

SIMON LUTTICHUYS
Stilleven met Chinese dekselpot, hazelnoten en sinaasappel
c. 1650-1660
De transparantie van het kostbare Mingporselein in het werk van Simon Luttichuys ligt aan de basis van dit delicate ontwerp, dat een mooie afspiegeling vormt van Luttichuys’ ingetogen stijl. Het stralende middelpunt in dit stilleven is nu het vertrekpunt van een hedendaagse compositie die uitzonderlijk materiaal en tijdloos vakmanschap etaleert.

JAN DAVIDSZ DE HEEM
Vaas met bloemen
1670
Zoals de knoppen van een bloesem die bijna openbarsten, zo zinderen en sissen de roze en oranje kleuraccenten in het ‘Painterly’-ontwerp, dat opbloeit uit de vaas met bloemen van Jan Davidsz de Heem. Deze uitbundige kleuren zijn perfect in balans met de rustige aarde- en pasteltonen. De dynamische kleurenpracht wordt bijeengehouden door een heldere structuur, net als de stelen in een vaas.

GERARD DAVID
Boslandschap
c. 1510-1515
Alles ontstaat vanuit stilte. Ons ontwerp ‘Whisper’ is geïnspireerd op de verstilde zijpanelen van Gerard Davids altaarstuk. Hierop staan weidse, verlaten landschappen, waarin het belangrijkste wordt verteld door het ruisen van de bomen. Het meditatieve ontwerp ‘Whisper’ staat stil bij de doorvoelde, maar onuitgesproken aanwezigheid van de natuur.

HANS HOLBEIN DE
JONGE (atelier van) Portret van Jane Seymour
(1509?- 1537), 1540
Dit ontwerp toont de tere draden van rijkdom, geïnspireerd op de vorstelijke stof van de geborduurde japon van de 16e-eeuwse Engelse koningin Jane Seymour. Dit geometrische design is een hommage aan de elegantie en de patronen van koninklijke ontwerpen. Vormen herhalen zich als rituelen: gestructureerd, stralend en boordevol geschiedenis. Een ontwerp dat zich niet kenmerkt door overdaad, maar door de impact van elk detail.

JAN DAVIDSZ DE HEEM
Vaas met bloemen
1670
Een uitbundige viering van een overvloedige natuur en tegelijkertijd een waarschuwing voor onze eigen sterfelijkheid. Dit ‘Flourish’ ontwerp toont ons het boeket van het leven, maar herinnert ons er ook aan hoe kwetsbaar onze eigen schoonheid is. Bloemen zullen vergaan, maar ‘Flourish’ trakteert je op bloeiende dagen, het hele jaar door.

CORNELIS VROOM
Rivierlandschap gezien door bomen
1638
Een stille afdaling in de verte. Geïnspireerd op Vrooms meeslepende uitzicht op de rivier in talloze kleurschakeringen verleidt het ‘Vista’ wandontwerp de kijker tot een zinnenprikkelende wandeling langs de oevers. De romantische sfeer wordt extra voelbaar in de pastelkleurige horizon.