.........
boe
Foto: Wonennl-tmf

The Mosaic Factory – Tien jaar innovatie en groei

Sinds 1 september 2015 heeft The Mosaic Factory (TMF) onder leiding van nieuwe eigenaar Bastiaan Beun een indrukwekkende transformatie ondergaan.

22 Augustus 2025

Met een vernieuwde visie, strategische beursdeelnames en focus op groei, verstevigt TMF haar positie als innovatieve koploper in de Europese mozaïekmarkt.

Het verhaal begint in 1993, toen TMF nog onderdeel was van tegelgroothandel Zwaan in Lisse. In 2001 werd het een zelfstandige onderneming en verhuisde het naar Renkum. De echte ommekeer kwam in 2015, toen Bastiaan Beun het bedrijf overnam. Met een frisse blik, een nieuwe bedrijfsnaam: Union Ceramics International (UCI) en TMF als merknaam, werd koers gezet richting de voorschrijvende markt, met interieurarchitecten als belangrijkste doelgroep.

Sinds de overname door Bastiaan Beun, die daarvoor bij een sanitair groothandel werkzaam was, werd snel zichtbaar dat TMF een metamorfose onderging: een strak nieuw logo, een gebruiksvriendelijke website, hernieuwd assortiment en een scherpere marktbenadering waren de eerste stappen die werden gezet.

Onder de nieuwe koers kreeg TMF regelmatig een podium op toonaangevende designbeurzen. Zo presenteerde het bedrijf hun nieuwste mozaïekcollecties op onder andere meerdere edities van Material District, Architect@Work Rotterdam en de Independent Hotel Show. Internationaal werd er geëxposeerd op Architect@Work Dusseldorf, Kortrijk en Parijs, de Milaan Design Week (zowel in 2024 als 2025) binnen de concepten Aqua en Aria van Studiopepe bij Archiproducts.

Voor dit jaar staan Glue Amsterdam (de eerste brandhub van Glue), Workspace Design Show (Amsterdam) en Cruise Ship Interior Expo (Hamburg) nog op de agenda.

In 2018 verhuisde het bedrijf van Renkum naar Nistelrode waar in 2022 ook het TMF Experience Centre werd geopend. Een ruimte ingericht om designers te inspireren omtrent het gebruik van mozaïek. Naast de showroom en Experience Centre in Nistelrode, is TMF sinds 2019 partner in de Architecten Showroom Amsterdam. Een plek waar architecten en ontwerpers worden ontvangen, geïnspireerd en geadviseerd.

Dat ontwerpers graag samenwerken met The Mosaic Factory blijkt ook in 2023 wanneer er een samenwerking ontstaat met de Nederlandse topdesigner Osiris Hertman. Hij heeft voor TMF de “Carbon Shades of Gray” collectie bedacht.

“Bij TMF draait alles om inspiratie en innovatie. We willen producten creëren die verwachtingen overtreffen en waarmee mensen hun creativiteit de vrije loop kunnen laten. Of het nu gaat om een woonkamer, keuken, hotel of wellnessruimte of zwembad, met onze mozaïektegels maken we van iedere ruimte een blikvanger.”Aldus Bastiaan Beun. 

De groeimotor van TMF bleek niet onopgemerkt: in 2024 werd het bedrijf genomineerd als FD Gazelle, een prestigieuze onderscheiding voor de snelst groeiende ondernemingen in Nederland. In tien jaar tijd is TMF uitgegroeid tot 1 van de grootste mozaïek leveranciers van Europa met verkooppunten in meer dan 40 landen verdeeld over 4 continenten.

In het afgelopen decennium is onder leiding van Bastiaan Beun een krachtige balans bereikt tussen designinnovatie, strategische positionering en gezonde groei. TMF heeft zichzelf opnieuw uitgevonden – met verfrissende branding, regelmatig nieuwe collecties en internationale zichtbaarheid – en blijft vanuit Nederland wereldwijd mozaïek projecten inspireren en bedienen.

Meer informatie op: www.themosaicfactory.com

Reacties