Foto: 15-procent-online-bestedingen-woonbranche-in-2019

Stijging van 15% in online bestedingen in de woonbranche in 2019

96% Van alle Nederlanders boven de 15 jaar koopt online. Dit komt in 2019 neer op 11,8 miljoen online kopers en 5,7 miljard euro omzet op de online markt.

Ook voor de woonbranche geldt dat er steeds meer online wordt gekocht. Het afgelopen jaar groeide het aantal online aankopen namelijk met 15%. Dit toont de Thuiswinkel Markt Monitor uit het derde kwartaal van 2019 aan.

Online raamdecoratiebranche wordt populairder

De stijging in het aantal online aankopen is in veel branches merkbaar. Ook in de raamdecoratiebranche stijgt het online aandeel. Zo heeft online raamdecoratiespecialist Veneta.com in het afgelopen jaar een enorme groei doorgemaakt. Niet alleen standaardmaten, maar ook maatwerk wordt steeds meer online besteld. Het aanbieden van offline services, zoals een gratis adviesafspraak, maakt het toegankelijker voor de online consument om grotere uitgaven te doen. De gratis meetverzekering die Veneta.com biedt, speelt hier ook een grote rol in. De online consument ontvangt gratis een nieuw product wanneer zij zelf een meetfout maken. Hiermee wordt onzekerheid weggehaald.

Bestelwaarde stijgt flink

Uit gegevens van Statista blijkt dat Nederlanders in 2020 gemiddeld €971,16 per persoon op de online markt besteden. Dit bedrag is in de afgelopen drie jaar met ruim 16% gestegen. Specifiek voor de woonbranche geldt dat de gemiddelde online bestelwaarde €598,91 per persoon bedraagt. De Thuiswinkel Markt Monitor toont aan dat de bestelwaarde met 9,8% is gestegen in vergelijking tot 2018.

Lonen stijgen minder hard dan prijzen

Voor het eerst in vijf jaar tijd stijgen de cao-lonen minder hard dan de consumentenprijzen. De cao-lonen kennen in 2019 de hoogste stijging van het afgelopen decennium. Toch zijn het de consumentenprijzen die 0,1% harder stijgen, aldus Centraal Bureau voor de Statistiek. Desondanks is de koopkracht de afgelopen jaren gestegen. Nederlanders hebben meer te besteden, wat zorgt voor een stijging in het aantal online aankopen per huishouden.

Mobiele transacties

Een andere trend in de online markt is het stijgende aantal mobiele transacties. In 2019 werd 38% van alle online aankopen via een mobiel gedaan, een stijging van 9% ten opzichte van 2018. Voor Veneta.com geldt dat in 2019 een derde van alle transacties via mobiel werd gedaan.

Reacties