Hoe lang gaat jouw huis mee?

Uit onderzoek blijkt dat 45% van de Nederlandse huiseigenaren vindt dat nieuwe (bouw)materialen voor hun huis duurzaam geproduceerd zouden moeten zijn.

25 Januari 2022

Daarentegen staat betaalbaarheid voor 72% van de Nederlandse bevolking op nummer 1. Hoe zorgen we ervoor dat renovaties zowel betaalbaar als duurzaam worden? VELUX, marktleider in dakramen, heeft vandaag de resultaten bekendgemaakt van een onderzoek naar het bewustzijn en de standpunten van Nederlanders ten aanzien van duurzaamheidsaspecten bij woningrenovaties. Uit een enquête onder 1.020 Nederlandse volwassenen blijkt dat de meningen verdeeld zijn.

Hoewel vier op de 10 (45%) huiseigenaren van mening zijn dat nieuw aangebrachte materialen voor hun woning inrichting duurzaam geproduceerd moet worden, zijn ze in de praktijk behoorlijk wispelturig in hun smaak. 8% van de huiseigenaren koopt minstens eenmaal per jaar nieuwe meubels, en 21% doet dat minimaal eens in de drie jaar – het huis jaarlijks opnieuw inrichten is bij 13% van de huiseigenaren de populairste vorm van renoveren. Elke 2-3 jaar is een schilderklus in de woning voor 42% van de huiseigenaren en 31% van de huurders de normaalste zaak van de wereld.

Tijdens de pandemie heeft Nederland zich massaal op het opknappen van de eigen woning gestort en is er veel vakantiegeld1 gespendeerd aan woningverbetering en nieuwewoninginrichting, met trends die zich steeds sneller opvolgen. Nu consumenten zich bewuster worden van thema’s zoals ‘fast furniture’ en de milieu-impact daarvan, groeit de behoefte aan transparantie over de impact die ook renovaties op het milieu hebben. Door betere voorlichting over de duurzaamheid en herkomst van producten, kunnen winkeliers de consument helpen bij het maken van een bewuste keuze die bij hem of haar past.

Van degenen die ook tijdens het renoveren en inrichten duurzaamheid hoog in het vaandel hebben staan, kiest de meerderheid van de Nederlanders (69%) ervoor om spullen elders in huis te gebruiken; meer dan de helft (61%) is bezig met upcyclen, en bijna de helft (49%) koopt vintage of tweedehands items. Met de toenemende populariteit van trends zoals upcycling, is het essentieel dat consumenten onverslijtbare, goed gemaakte gebruiksartikelen kunnen kopen die de tand des tijds doorstaan en aantrekkelijk geprijsd zijn.

Jim Coates, Senior Marketing Director VELUX Noord/West Europa licht toe: "We verdienen het allemaal om in een fijn huis te wonen dat we smaakvol hebben ingericht en betaalbaar duurzaam kunnen renoveren. De onderzoeksresultaten laten zien dat er nog werk aan de winkel is om woonconsumenten bewust te helpen kiezen. Als wij bewustere keuzes maken met betrekking tot de duurzame productie en de levensduur van een product dan kunnen deze overwegingen de negatieve impact op onze planeet beperken. De klimaattop conferentie COP26, gehouden in november 2021, heeft aangetoond dat we in actie moeten komen en de klimaat- en natuurcrises samen moeten aanpakken. Te beginnen in ons dagelijkse leven, in ons eigen huis.”

Zorgen dat producten lang mee gaan en op duurzame wijze en van duurzame materialen gemaakt worden, is een belangrijk element in de bedrijfsvoering van de VELUX Groep. In 2030 is er 50% minder CO2 nodig om een dakraam te fabriceren en zal de verpakking 100% gemaakt zijn van recyclebaar materiaal, zonder plastic. Betere thermische isolerende eigenschappen bij VELUX dakramen zorgen voor een lagere CO2-uitstoot. Daarnaast werkt VELUX met FSC- en PEFC-gecertificeerde bosbouwbedrijven om de biodiversiteit te beschermen en gekapte bomen voor de productie te vervangen door nieuwe aanplant.

Aangezien de meeste mensen meer dan 90% van hun tijd binnen doorbrengen, is duurzaam renoveren veel meer dan alleen een kwestie van smaak. Het renoveren van een huis is een uitgelezen kans om meer natuurlijk licht te creëren en de luchtkwaliteit in de woning te verbeteren – twee aspecten die bewezen positief zijn voor iemands welzijn. Duurzaam renoveren met zonnepanelen (PV) op het schuine dak voor het opwekken van duurzame energie is een belangrijke trend. Door ook bij deze renovaties daglichtopeningen in het (PV) dak mee te nemen wordt extra ruimte aan de woning toegevoegd en bevordert dit het welzijn van de bewoners. Een VELUX dakraam gaat makkelijk dertig jaar mee en kan naar behoeven geüpgraded worden, voor het welzijn van de mens en de planeet.

Interieurtrends komen en gaan – maar goed daglicht is een trend die blijft en een duurzame keuze waar mensen op mogen vertrouwen.

Reacties