Foto: Veiligheidsmaatregelen Somfy

Ruim 70 procent van de Nederlanders voelt zich alle seizoenen even veilig in huis

Opvallend aangezien in wintermaanden aanzienlijk meer inbraken plaatsvinden

Meer dan 70 procent van de Nederlanders voelt zich alle seizoenen even veilig in en rondom het huis. Opvallend aangezien er in de wintermaanden aanzienlijk meer inbraken plaatsvinden waarbij december voor inbrekers een topmaand is*. Toch geeft slechts drieëntwintig procent van alle bevraagden aan een groter gevoel van onveiligheid te ervaren in de winter. De overige seizoenen zijn geen factor voor de respondenten. Dit blijkt uit representatief onderzoek uitgevoerd door Somfy, specialist in smart home- en gemotoriseerde oplossingen in en rondom het huis.

Gevoel van veiligheid

55-plussers ervaren meer veiligheid dan de jongere respondenten. Ruim 77 procent van de 55-plussers ervaart deze veiligheid, tegenover een aanzienlijk kleinere groep van 62 procent van de bevraagde dertigers en veertigers en 55 procent van de twintigers.

Remco Devilee, Product Manager Residential Acces Northern Europe bij Somfy: “Een opvallende uitkomst aangezien toch vaak het beeld bestaat dat oudere mensen angstiger zijn in huis. Wij merken dat jongere doelgroepen eerder overgaan tot kleinere maatregelen op het gebied van inbraakpreventie, zoals sensoren en camera’s met een alarmsysteem. Mogelijk ligt dit in het feit dat zij meer interesse hebben in technologische ontwikkelingen. Daarnaast zijn dergelijke oplossingen ook makkelijk mee te nemen naar een andere woning bij een verhuizing.”

Veiligheidsmaatregelen tijdens vakantie

Ondanks het gevoel van veiligheid in en rondom het huis, geeft negentig procent van de Nederlanders wel aan veiligheidsmaatregelen te treffen wanneer zij op vakantie gaan. Buren blijken hierin de grootste ondersteuning. Zeventig procent vraagt buren of familie om de woning in de gaten te houden bij afwezigheid. Ruim 20 procent zet ook de buurman en/of buurvrouw in om de rolluiken, zonwering en/of gordijnen af en toe open of omhoog te doen. Daarnaast stelt 38 procent van de Nederlanders de binnen- en buitenverlichting in om de woning er bewoonbaar uit te laten zien. Waardevolle spullen worden op een veilige plek opgeborgen (39 procent) en bijna 15 procent stelt een alarmsysteem in. Ruim 10 procent geeft overigens aan helemaal geen maatregelen te treffen.

Meer dan de helft bereid te investeren in veiligheid

Naast het aanspreken van het netwerk, geeft 75 procent van de respondenten aan een brandalarm/rookmelder in huis te hebben. Andere fysieke systemen ten behoeve van inbraakpreventie zijn de inzet van rolluiken (20 procent), een huisalarm (14 procent) en een bewakingscamera (ruim 10 procent). Desgevraagd geeft meer dan de helft van de Nederlanders aan bereid te zijn te investeren in een product dat de veiligheid van het huis bevordert. De bewakingscamera staat daarbij het hoogst op het verlanglijstje (37 procent).

Remco Devilee, Product Manager Residential Acces Northern Europe bij Somfy vervolgt: “Veiligheid van de woning blijft een belangrijk topic, zeker in de vakantieperiode. Wat ons opviel aan de uitkomsten, is dat de jongere doelgroep daarin meer wil investeren dan de oudere leeftijdscategorie. Ligt bij twintigers tot en met veertigers dit op gemiddeld 65 procent; het percentage loopt naar beneden tot 40 procent onder 65-plussers. Dat komt overeen met de uitkomst dat juist de jongere doelgroep een groter gevoel van onveiligheid ervaart dan de oudere respondenten. De wens te investeren in fysieke veiligheidssystemen ligt daarbij hoger onder mensen zonder kinderen dan met kinderen (ruim 60 procent ten opzichte van ruim 50 procent). Uit het onderzoek blijkt ook dat het gevoel van onveiligheid kleiner is onder gezinnen. Dat kan dit percentage verklaren.”

Slimme lampen en slimme thermostaat populair

Slimme lampen, sensoren en geautomatiseerde gordijnen helpen ook om aanwezigheid te simuleren als mensen van huis zijn. Toch geeft slechts 17 procent aan momenteel dergelijke geautomatiseerde oplossingen in huis te hebben. Slimme lampen (51 procent), een slimme thermostaat (45 procent) en geautomatiseerde zonwering (24 procent) zijn de meest voorkomende oplossingen onder deze doelgroep. Opvallend is dat comfort (65 procent) aanzienlijk boven veiligheid (23 procent) staat als belangrijkste redenen om geautomatiseerde oplossingen aan te schaffen.

Reacties