Sony HT-A7000 soundbar

De HT-A7000 soundbar heeft S-Force PRO Front Surround en Vertical Surround Engine voor multidimensioneel geluid. Je kunt de optimalisatie van het bovendien geluidsveld eenvoudig instellen.

Getest door:

Even voorstellen...

Hi ik ben Michiel en ik ben een 21 jarige student Industrieel Product Ontwerpen en daarom veel bezig ben met tekenen en modellen maken. Hierbij luister ik graag naar muziek. Ook ben ik een groot liefhebber van films en series. Ik ben dan ook erg benieuwd wat deze stijlvolle soundbar te bieden heeft.

Installatiegemak

Het aansluiten van de HT-A7000 is erg makkelijk. Een kabel voor stroom en een hdmi-kabel tussen tv en soundbar en je kan meteen beginnen met luisteren. Het is wel van belang dat je tv hdmi arc: audio return channel heeft maar elke tv van de afgelopen tien jaar voldoet daar wel aan. Stel dat je een tv hebt die dit niet heeft dan is er ook nog gewoon een analoge en een optisch digitale ingang. Je bent dan wel beperkt tot basis surround codecs. Er is een aparte jack om een geschikte Bravia tv op aan te sluiten, die dan als centerkanaal kan werken. Eenmaal via de hdmi kabel aangesloten dan kan je met de afstandsbediening de HT-A7000 makkelijk klaar maken voor gebruik. Druk op de ‘’home’’ knop om in het menu van de soundbar te komen en je kan navigeren op de tv. Er zijn niet veel opties en het meeste kan je gewoon regelen met de knoppen op de afstandsbediening. De eerste keer is dit menu wel belangrijk. De soundbar zelf is erg lang en ook best wel hoog waardoor het bij mij in huis wel een beetje gek stond. de soundbar was namelijk langer dan onze 55 inch tv en kwam het rode sensor van de tv net boven de soundbar uit. Denk hier dus goed over na als je een kleine tv hebt. Daarna kan je heel gemakkelijk via Airplay verbinden met de soundbar als je een Iphone hebt. Ook schakelt de tv automatisch over naar de soundbar als je hem aanzet.

Eenvoudig te verbinden

Zodra je de speaker heb geïnstalleerd is het onwijs gemakkelijk om met de soundbar te verbinden. Hij is overal mee uitgerust om op elke manier te verbinden. zoals: Chromecast, Spotify Connect, Airplay 2 via wifi en via bluetooth. je kan de soundbar aan zetten doormiddel van de afstandsbediening of door op de knop te drukken die aan de bovenkant zit. Je kan op die twee manieren ook het volume aanpassen.

Geluidskwaliteit

Wat direct opvalt bij het beluisteren van muziek is dat er erg veel precisie te horen is in de hoge frequenties en veel bass. Dat zorgt ervoor dat je veel details hoort en texturen goed kunt waarnemen. Daarbij helpt het dat de A7000 een behoorlijk groot geluidsveld neerzet. Zo wordt je moeiteloos in de muziek meegenomen en kun je gemakkelijk in de keuken of de gang de muziek onwijs goed horen. Er zijn ook minder positieve punten bij het luisteren naar muziek: hoewel het hoog erg precies is, is het in sommige gevallen ook behoorlijk heftig. Zeker omdat het bij de A7000 alleen een beetje ontbreekt aan laagfrequente. Het geluid is erg hard en overweldigend, maar juist daardoor valt het soms extra op dat de lage frequentie niet zo mooi is. In sommige gevallen mis je daardoor impact en zorgt het ervoor dat je bij stemmen onnatuurlijke klanken hoort. Vooral bij het weergeven van films of series komt de A-7000 echt tot zijn recht. De A-7000 produceert een onwijze mooie geluidsomgeving die volledig om je heen komt waardoor het net lijkt alsof je in de bioscoop zit.

Veel mogelijkheden

Het is een zogenaamde 7.2.1 soundbar, met twee omhooggericht Dolby Atmos drivers. In de soundbar zelf zitten naast die twee omhooggerichte speakers nog twee zijwaarts gerichte tweeters en vijf frontspeakers, plus een dubbele subwoofer. Dat zijn er 11 in totaal dus. Met de optie om ook nog de achterspeakers er aan toe te voegen om een 9.2.1 opstelling te creëren!

Alsof je in de bioscoop zit

Conclusie

De Sony HT-A7000 Dolby Atmos-soundbar biedt ongelofelijk veel mogelijkheden, compatibiliteit en ook de bouwkwaliteit is uitzonderlijk. Daar staat tegenover dat de soundbar eigenlijk het hoog hier en daar te agressief maakt. Je kunt met de verschillende modi uiteraard alles bijsturen, maar constant opzoek naar de ideale instelling voor het desbetreffende liedje of film is niet het meest aangenaam. De bass en multi-inzetbaarheid zijn onwijs goed maar als je de prijs in acht neemt dan is het toch jammer dat hij soms tekort schiet. Echter heb ik wel gelezen dat dit opgelost kan worden met de extra speakers en woofer.