Foto: Verhuisdozen

Zo pak je de verhuizing van een grote woning efficiënt aan

Wie al eens in zijn of haar leven verhuisd is, weet als geen ander wat voor een grote klus dat is.

Peter 14 Mei 2025

Laat staan wanneer je de inboedel van een grote woning, zoals een villa, moet overbrengen naar een ander huis. Met veel kamers, meubels en andere spullen is het een must om de boel goed te organiseren.

De vraag is alleen: hoe doe je dat zonder dat je verhuizing een chaos wordt? Met een slimme aanpak en stevige en grote verhuisdozen goedkoop scoren, heb je in ieder geval een goede start te pakken. In dit artikel lees je meer over hoe je de inboedel van een grote woning efficiënt en snel kunt verhuizen zonder al te veel gedoe.

Begin op tijd met de voorbereiding van de verhuizing

Een van de eerste punten waar je aan moet denken, is de voorbereiding. Des te groter het huis en de inboedel is die je mee moet nemen, des te meer voorbereiding je nodig hebt. Het klinkt misschien overdreven, maar het kan bijvoorbeeld geen kwaad om acht weken van tevoren te beginnen met de planning van je verhuizing.

Maak bijvoorbeeld een checklist waarop je alle werkzaamheden en benodigdheden vermeldt. Vermeld ook deadlines op de checklist en probeer je hieraan te houden. Een aantal zaken dat je op de checklist moet zetten, is onder andere: het regelen van goede verhuisdozen en transport, het opzeggen van contracten zoals je energie en internet en het wijzigen van je adres. Ga je in een andere gemeente wonen, dan moet je dit ook doorgeven.

Het belang van goede verhuisdozen voor je verhuizing

Goede verhuisdozen zijn namelijk essentieel voor een soepele en veilige verhuizing, zeker wanneer je een groot huis hebt met veel spullen die verhuisd moeten worden. Het is hierbij aan te raden om voor professionele dozen te gaan die steviger zijn dan bananendozen van een supermarkt of hergebruikte exemplaren. Ga het liefst voor zowel kleine als grote verhuisdozen om verschillende soorten spullen te vervoeren.

Een grote verhuisdoos is bijvoorbeeld ideaal voor zwaardere of grotere spullen, zoals elektronica of kunst. Het fijne van dit soort dozen is dat ze vaak zijn ontworpen met grote handvatten, zodat je ze eenvoudig en comfortabel kunt tillen. Hiermee voorkom je rug- en nekklachten en zorg je ervoor dat het verplaatsen van de dozen snel en eenvoudig kan gebeuren. 

Pak de spullen per kamer in en label alles duidelijk

Een van de grote voordelen van kwalitatieve en professionele verhuisdozen is dat ze vaak beschikken over een schrijfvlak of een etiket waarop je kunt schrijven wat er in de doos zit. Daarom zijn dit soort dozen ideaal om te gebruiken per kamer. Start met het inpakken van spullen die je de komende tijd niet nodig hebt, zoals decoratie, seizoensspullen, kleding voor een ander seizoen enzovoort. Doe dit kamer voor kamer.

Maak hierbij goed gebruik van de etiketten of schrijfvlakken, zodat je bij de verhuizing precies weet waar de dozen naartoe moeten. Ook het uitpakken is hierdoor een stuk efficiënter. Wat ook nog kan helpen, is het gebruik van kleurcodes voor wat extra overzicht. Denk aan geel voor de keuken, groen voor de woonkamer, rood voor de slaapkamer et cetera. Op die manier krijg je meer overzicht in de hoeveelheid spullen die je moet verhuizen vanuit een grote woning.

Zorg voor voldoende loopruimte op de verhuisdag zelf

Een verhuizing met veel spullen is net even anders dan een verhuizing waarbij je minder spullen en meubels over hoeft te brengen. Daar kom je al gauw achter op het moment van inpakken en organiseren. Houd er rekening mee dat je op de verhuisdag zelf ook te maken hebt met meer spullen dan een gemiddelde woning. Het is hierbij cruciaal om voldoende loopruimte te houden in huis zodat de verhuizing zelf ook spoedig kan verlopen.

Dat klinkt misschien logisch, maar in de praktijk gebeurt het vaak dat gangen, doorgangen en trappen volledig worden volgebouwd met spullen en verhuisdozen. Dit zorgt niet alleen voor de nodige vertragingen, maar kan er ook voor zorgen dat je meubels, spullen en muren beschadigd raken. Wat kan helpen, is om één of twee ruimtes in te richten waar je alle verhuisdozen neerzet. Vanaf daar kan alles vervolgens naar de verhuiswagen gebracht worden.

Overweeg tijdelijke opslag van je spullen bij verhuizing

Hoewel veel mensen bij een verhuizing spullen weggooien, kan het tot slot alsnog gebeuren dat je overweldigd wordt door de grote hoeveelheid spullen die je hebt en moet verplaatsen. Wanneer dat het geval is, kan het prettig zijn om een tijdelijke opslag te huren waar je meubels, dozen, seizoensspullen of andere eigendommen even op kunt slaan. Hiermee heb je minder spullen om te verhuizen tijdens de verhuisdag en verdeel je de verhuizing in beheersbare fases.

Je krijgt namelijk letterlijk en figuurlijk meer ruimte om in te pakken, te verhuizen en je nieuwe huis in te richten, waardoor de verhuizing in het algemeen efficiënter verloopt. Een tijdelijke opslag is ook ideaal wanneer je nog niet zeker weet waar bepaalde spullen of meubels moeten komen te staan. Kortom: een verhuizing van een grote woning is intensief en vergt de nodige voorbereiding. Begin daarom op tijd, schaf goede verhuisdozen aan en pak alles effectief en geordend in voor een efficiënte verhuizing.

Reacties