Als zelfstandige aan de slag: wat koop je en wat huur je?

Steeds meer mensen wagen de stap, en zetten hun werkzaamheden als zelfstandige voort.

13 November 2020

Soms omdat zij weinig andere keuze hebben, hun huidige werkgever wil minder mensen in dienst en huurt liever ZZP’ers in, maar vaak ook omdat mensen behoefte hebben aan meer vrijheid. Als zelfstandige ben je een echte ondernemer, moet je zelf op zoek naar je klussen, maar is de opbrengst ook helemaal voor jou. Het is een andere manier om je werk in te vullen, een manier die het voor veel mensen aantrekkelijk en afwisselend houdt. Er zijn echter wel tal van zaken waar je opeens over na moet gaan denken als je je baan vaarwelzegt, en voor jezelf aan de slag gaat.

Wat heb je nodig?

Alhoewel als zelfstandige aan de slag gaan voor veel mensen aantrekkelijk klinkt, kan het opstarten van een bestaan als ZZP’er best lastig zijn. In loondienst worden veel dingen voor je geregeld, dingen die je als zelfstandige opeens zelf zal moeten doen en regelen. Daarbij kun je denken aan het binnenhalen van opdrachten, niet onbelangrijk, maar ook aan het opstellen en innen van facturen, en het doen van de administratie. Allemaal zaken waar je je echt even in moet verdiepen. Natuurlijk kun je er ook voor kiezen om dit (deels) uit te besteden. Zeker als dit soort werk je niet aanspreekt of je er zelfs een beetje tegenop ziet, kan het inhuren van een administratiekantoor een goede keuze zijn. De kosten die dit met zich meebrengt verdien je terug in de tijd die je overhoudt om extra werk uit te voeren.

Andere zaken waar je tegenaan kan lopen zijn heel praktisch van aard. In loondienst had je de spullen die je nodig had altijd tot je beschikking, daar zorgde de baas voor. Als zelfstandige is dit echter niet meer het geval. Kon je vroeger aan een bureau aanschuiven waar je laptop al op je stond te wachten, moet je nu opeens zelf zorgen voor een laptop. En een bureau, als je niet op locatie bij een klant maar vooral vanuit huis gaat werken. Ook als je geen kantoorbaan hebt zal je tegen dit soort dingen aan gaan lopen. Want had je binnen een aannemersbedrijf of hoveniersbedrijf altijd de beschikking over al het materiaal dat je nodig had, moet je dit nu opeens zelf gaan aanschaffen en er een plek voor vinden om het buiten werktijd te stallen.

Moet je alles aanschaffen?

Brengt ons meteen bij de volgende vraag: is het nodig om al het materiaal dat je gaat gebruiken ook echt aan te schaffen. Niet altijd. Blijf je als zelfstandige werken voor bedrijven die zelf materiaal hebben dat jij kunt gebruiken, dan merk je vaak weinig verschil met toen je in loondienst was. Maar ook als dat niet het geval was is zeker de aanschaf van groot materieel niet per se nodig of handig. Want waar laat je als kleine zelfstandige in vredesnaam een heftruck of hoogwerker? De kans is groot dat je deze niet dagelijks zal gebruiken. In dat geval is een hoogwerker huren op de momenten dat het moet veel handiger en goedkoper. Ook een heftruck huren voor de klussen waarbij je deze nodig hebt is doorgaans het best. Groeit je bedrijf, ga je een bedrijfspand huren en misschien zelfs mensen in dienst nemen, dan kun je altijd nog tot aanschaf van dit soort zaken overgaan.

Reacties