Foto: Detremmerie-portret-1

Detremmerie: to be happy at home is the ultimate result of all ambition

Sinds jaar en dag staat Detremmerie gekend als kwaliteitsproduct in combinatie met een prima service. Een garantie voor kwaliteit, service en originaliteit.

Wat maakt Detremmerie uniek?

Koen Ducatteeuw, CEO Detremmerie: 'Bij Detremmerie staan kwaliteit, service en originaliteit hoog in het vaandel en weten zo generaties klanten te overtuigen om voor Detremmerie te kiezen. Daarenboven weten onze ontwerpers steeds de nieuwe items aan het assortiment toe te voegen, zodat het aanbod razend populair blijft. Nieuwe vormen, nieuwe materialen, verfijnde afwerkingen : we zijn super enthousiast om dit uit te werken en na de juiste testen op de markt te brengen. Zo houden we ons 80 jarig assortiment jong en actueel.'

 

De meeste van de collecties dragen de naam “No Limit”. Geldt dat ook voor het bedrijf zelf? Hoe groot is de honger om groter/beter te worden?

Ducatteeuw: 'No Limit duidt op de uitgebreidheid van ons assortiment . Onze klant heeft het recht op een geïndividualiseerde badkamer en kan deze dan ook zelf samenstellen. Dit kan door een bezoek te brengen aan één van onze 424 showrooms in de Benelux of door deze zelf samen te stellen op onze configurator. No Limit vertaalt niet alleen onze honger om groter en beter te worden, maar ook naar service toe : We willen de klant een no limit service aanbieden.Als een klant of installateur problemen heeft met de plaatsing, kan hij altijd bij onze service dienst terecht voor informatie en raad. In extremis, kunnen we zelfs mensen ter plaatse sturen om de problemen op te lossen.'

'Uiteraard willen we als Detremmerie altijd groter en beter worden, maar niet ten koste van alles . We houden eraan op een gezonde manier te groeien en uit te breiden. Momenteel worden de plannen uitgewerkt om onze fabriek 2000M2 uit te breiden, om zo internationaler te gaan werken. De Covid 19 crisis heeft dit iets vertraagd, maar toch gaan we door; we gaan nieuwe markten aanspreken om ons risico meer te spreiden. Groei interesseert ons alleen maar als we de juiste partners te pakken hebben, we willen onze pijlers blijven respecteren.'

De volledige productie gebeurt in België – houdt Detremmerie de werkgelegenheid op peil? Is dit een troef naar de klanten? Zal dit na corona nog versterkt worden?

Ducatteeuw: 'De volledige productie van de badmeubelen vindt in Belgie plaats ; het ontwerp van de wastafels, de spiegels, de baden en de toiletten gebeurt ook bij ons. De productie daarvan gebeurt vaak in het buitenland, maar binnen Europa. Wij vinden het belangrijk om met Europese kwaltiteitsonderdelen te werken. Door continue automatisatie weten wij steeds meer omzet te maken met hetzelfde aantal mensen. We houden echter de werkgelegenheid op peil door de omzet jaarlijks te laten stijgen. De Corona crisis heeft de mensen enkele weken, maanden thuis vast gezet. Deze crisis is voor velen de tijd geweest om tot zichzelf te komen en te beseffen hoe belangrijk een goede thuis is. Een mooi interieur, een mooie badkamer versterken zeker dit gevoel.Daarnaast is ook het besef gekomen om meer lokaal te kopen ; dit helpt onze nationale economie draaien en daar zijn we allemaal direct of indirect afhankelijk van. We voorzien dat de interieur en sanitairbranche zal opleven en hopen dat de mensen de gevestigde Belgische fabrikanten verkiezen boven de Chinese import of de import uit lage loon landen. Zo werken we samen aan onze gezamenlijke toekomst!'

 

Hoe heeft het bedrijf zelf de corona-crisis ervaren? Als een grote schok, of eerder als een rimpeltje met de opgebouwde ervaring van de voorbije 80 jaar?

Ducatteeuw: 'De coronacrisis was voor iedereen een schok ; niemand heeft dit ooit meegemaakt en we werden er allemaal mee geconfronteerd. We hebben onze fabriek twee weken gesloten, hoofdzakelijk voor de veiligheid van onze mensen in de hausse van de crisis. We hebben een fabriek van 16 000 m 2 waarin onze werknemers ruim afstand kunnen nemen, maar toch was de schrik voor besmetting van buitenaf groot. We hebben de schok kunnen relativeren als een rimpel(tje) door het feit dat we als financieel gezond bedrijf de nodige maatregelen hebben getroffen om deze crisis te overwinnen. In deze tijd werd onze toonzaal van nieuwe vloerbedekking voorzien, herschilderd en gerestyled en werden tal van nieuwigheden voorbereid voor het najaar. In deze edities vinden jullie trouwens de primeurs van deze nieuwigheden, die vanaf september 2020 leverbaar worden. We hebben ook tijd gehad om ons te herbronnen, een gedwongen rustpauze heeft ons deugd gedaan. Zo werden nieuwe wastafels uitgewerkt, die in tal van kleuren leverbaar zijn en krijgen we de No Limit Deluxe en de No Limit round straks in 205 extra Ral kleuren.'

Productontwikkeling? Gebeurt dit intern? Of werken jullie hiervoor met externen?

Ducatteeuw: 'Onze productontwikkeling doen we in house. We werken hiermee niet samen met externen omdat vaak de toegevoegde waarde hiervan klein in . Zolang we zelf met inspirerende en vernieuwende items kunnen komen hebben we dit niet nodig.'  De ontwerpen komen grotendeels van Koen zelf ; de inspiratie wordt wereldwijd opgedaan op beurzen en diverse interieurs. ‘ We zijn altijd blij als de mensen schrikken dat de nieuwe collectie van Detremmerie komt : dit betekent dat we vernieuwend zijn.‘

80 jaar in bedrijf, wat doet dat met de aandeelhouders (de familie), wat doet dat met de CEO en wat doet dat met de werknemers?

Ducatteeuw: 'Vorig jaar vierden wij met onze werknemers en ex werknemers ons 80 jarig bestaan. De helft van onze werknemers werken meer dan 12.5 jaar bij Detremmerie. Zo hebben wij vele trouwe werknemers weten te binden aan ons bedrijf en houden we onze know how in huis.'

Dit familiebedrijf van de derde generatie werd reeds enkele jaren aangevuld met Koen Ducatteeuw als mede aandeelhouder. Mevrouw Marijke Detremmerie is nog steeds betrokken in het bedrijf als aandeelhouder en bij belangrijke beslissingen.

Ducatteeuw: 'Als CEO ben je uiteraard trots met deze gemotiveerde medewerkers al jaren succesvol te kunnen werken. Daarenboven is het ook super dat onze klanten ons jarenlang trouw blijven ; zo werken wij al jarenlang met sterke partners als Van Marcke, Desco, Dupont, Sax, Schrauwen, Lambrechts, ea. in Belgie . en Plieger, Galvano, VT Wonen, Baderie, Brugman, Van Munster, Rensa, Solar, Lammering ea. in Nederland. Samen presenteren wij 5 Detremmerie opstellingen in 424 showrooms in de Benelux.'

Meer informatie: www.detremmerie.be

Meer van Detremmerie
Reacties