Foto: Florius-doet-onderzoek-naar-succesverhalen-op-de-krappe-woningmarkt

Florius doet onderzoek naar succesverhalen op de krappe woningmarkt

Frisse blik: toch liever een grote tuin dan een jaren 30 woning.

Toch een klushuis, geen tuin op het zuiden of een andere indeling dan op de woonverlanglijst stond. Het vinden van een geschikt huis is niet alleen een kwestie van geld. Frisse blikken leiden tot succesverhalen, zo blijkt uit onderzoek van Florius onder bijna 800 mensen die de afgelopen twee jaar een woning kochten. Tweederde van de ondervraagden paste de woonwensen aan tijdens de zoektocht en boekte daarmee alsnog succes. Er werden dan met name aanpassingen gedaan op het gebied van locatie, het type woning en de mate waarin opgeknapt of verbouwd moest worden. In drie op de tien gevallen leverde die andere manier van kijken naar een huis ook nog eens onverwachte, positieve extra’s op. Zoals een fijne buurt, de voordelen van een energiezuinig huis of het genot van wonen in een dorp in plaats van een stad.

De zoektocht

Meer dan de helft van de ondervraagden (57%) lukte het om binnen een half jaar een nieuwe woning te vinden, een vijfde (22%) is tot een jaar bezig geweest. De grootste problemen waar mensen tegenaan liepen waren financieel van aard: de hoge huizenprijzen (65%), het geringe aanbod in de eigen prijsklasse (65%) en het overbieden van andere kopers (59%). Ook was er weinig te koop op de gewenste locatie (62%) en in de gewenste grootte (57%). Om toch een woning te kunnen bemachtigen werd ervoor gezorgd dat alle hypotheekpapieren op orde waren (36%) en werden heel veel huizen bezichtigd (36%).

Gouden greep

Het vinden van een geschikt huis blijkt niet alleen een kwestie van geld. Maar liefst tweederde (66%) heeft tijdens de zoektocht naar een nieuwe woning de oorspronkelijke woonwensen aangepast waardoor ze bij hun huidige huis zijn uitgekomen. Woningbezitters vertellen desgevraagd dat het zoeken op een andere locatie (32%), het openstaan voor een huis waar nog geklust moet worden (23%) en de zoekopdracht uitbreiden naar een ander type woning (23%) de doorslag gaven. Voorbeelden waar bewoners nu dolblij mee zijn: een dorp in plaats van een stad of een woning zonder tuin, maar wel aan de rand van een natuurgebied. Ook het aanpassen van de zoekcriteria op het gebied van vierkante meters (22%), de buitenruimte (18%), de indeling (14%) en de bouwperiode (9%) bleken een gouden greep. Mensen zeggen nu heerlijk te wonen in een iets kleiner huis met een grotere tuin of een energiezuinige nieuwbouwwoning in plaats van een jaren ’30 huis.

Anders kijken


Karin Polman, directeur van Florius over kijken met een frisse blik: “Als je weet wat écht belangrijk voor je is en wat juist wat minder, heb je simpelweg meer te kiezen. Florius wil mensen graag inspireren anders naar hun woonwensen te kijken, zodat de kans op het vinden van een geschikt huis groter wordt. En dat kan mooie extra’s opleveren: een buurt waar iedereen elkaar groet of het ervaren van rust als je de stad uit bent. We horen zoveel succesverhalen. Dat hebben we nu onderzocht, zodat mensen die nog op zoek zijn naar een nieuwe woning er hun voordeel mee kunnen doen.”

Over het onderzoek

Dit kwantitatieve onlineonderzoek werd uitgevoerd door PanelWizard in opdracht van Florius onder Nederlanders die in de afgelopen twee jaar een huis kochten. De 791 respondenten zijn representatief verdeeld naar geslacht, leeftijd, provincie en opleidingsniveau. Doel van het onderzoek was het vinden van optimistische verhalen in de huidige, moeilijke woningmarkt. Wat is het geheim van dit succes? Welke concessies werden er gedaan en wat leverde dat op? Inspirerende voorbeelden zijn te bekijken op florius.nl/frisseblikken.

Reacties