Foto: handgemaakt tapijt van wenem

“Het droom tapijt”

Pop-up store van het nieuw tapijtmerk Wenem speelt in op trend om ontwerpen te customizen.

Wenem Oriental Imports is een Nederlandse start-up met de ambitie om buiten gebaande paden te treden en vrijwel onbegrensde mogelijkheden te bieden om een ontwerp uit te voeren.

Bijzonder aan het merk Wenem is dat er traditionele technieken worden gebruikt om moderne designs uit te voeren. Ieder tapijt is handgemaakt en wordt op bestelling geweven aan de hand van de individuele wens van de koper. Een tapijt dat op glas lijkt, een tapijt met zoveel diepte dat het lijkt of je erin valt, alles kan.

Tijdens de VT Wonen beurs opent op 7 en 8 oktober Wenem Oriental Imports haar deuren bij de Pop Up Venue Unfold op de Prinsengracht 715 te Amsterdam.
“Wij kunnen echt elk ontwerp uitvoeren,“ vertelt Emile Hofman, 20, founder van Wenem Oriental Imports. “De klant kan ons een foto of tekening geven, of wij laten een origineel ontwerp maken. Je kunt dan nog extra’s kiezen als maat, poolhoogte, aantal knopen per m2,stoffen als zijde of bamboezijde, en geheel eigen kleuren. Vervolgens gaan de wevers in India met veel geduld en precisie aan de slag. En zo’n drie tot vier maanden later arriveert er dan een schitterend, uniek tapijt van uitzonderlijke kwaliteit.”

Wenem werkt in de uitgestrekte tapijten regio Bhadohi, India samen met kleine weef workshops. Aan elk tapijt werken meestal zo’n twee tot drie mensen. “Het is ongelooflijk intensief werk”, zegt Emile. “Het is ook onze missie is om deze mensen te helpen met de overgang van de meer traditionele ontwerpen naar modernere uitvoeringen. Er is veel minder vraag naar traditionele ontwerpen en daardoor dreigt de techniek uit te sterven. Bij ons vind je dan ook geen prints, maar alleen geweven exemplaren die heel erg lang mee gaan en super sterk zijn. En 10% van elk verkocht tapijt gaat terug naar goede doelen in de gemeenschap van Bhadohi via onze lokale partner Dench, gerund door Archana Dwivedi.

Reacties