Foto: forbo-chocolade-bluesvloer

Verkade Experience Zaans Museum krijgt Chocolate blues vloer

De nieuwe tentoonstelling ‘De Albums van Verkade’ in de Verkade Experience in het Zaans Museum heeft een Marmoleum vloer gekregen (genaamd Chocolate blues).

Hierin zijn de schillen van de cacao-boon, een restproduct van de cacao-industrie, verwerkt.

Daarmee komen drie bedrijven uit de Zaanstreek, te weten Forbo Flooring, Verkade en Dutch Cacao, samen in een museum dat erfgoed uit de Zaanstreek als onderwerp heeft.

'De albums van Verkade' is een presentatie over de beste marketingcampagne van de vorige eeuw. In 1903 lanceerde Verkade een nieuw fenomeen in Nederland. In de verpakking van beschuit en biscuit zaten plaatjes die men kon verzamelen en in een album plakken. De actie bleek een groot succes; iedereen was dol op de plaatjes en de verkoop van Verkade steeg enorm.

De albums werden de langstlopende Nederlandse marketingcampagne ooit en zijn nog altijd een voorbeeld voor velen. Van 1903 tot 1940 en tussen 1965 en 1995 gaf Verkade 35 plaatjesalbums uit. Allen geschreven door gerenommeerde auteurs, waaronder Jac. P. Thijsse en A.F.J. Portielje, en geschilderd door bekende schilders als Jan Voerman jr., Willem Wenckebach en Jan van Oort.

Bij Verkade stond de kwaliteit van de albums voorop: de boeken waren fraaie kunstwerken. Ook toen concurrenten het idee volgden, bleef de Verkade-campagne kwalitatief de beste. In de collectie van het Zaans Museum bevinden zich alle albums, vele gedrukte plaatjes en van 29 albums de originele aquarellen voor de plaatjes. Tot half april zijn de fraaiste originele albumaquarellen te zien: een dwarsdoorsnede van alle albums met werk van de acht schilders. Daarna wisselen de plaatjes elk kwartaal in en zien de bezoekers dus steeds een nieuwe selectie.

Het publiek kijkt als het ware de albumafdeling van Verkade in. Hier zijn Verkademeisjes druk in de weer met brieven van klanten en verzamelplaatjes. De albumafdeling verwerkte honderden brieven per dag. Mevrouw Ruys, die de afdeling van 1929 tot 1945 bestierde, had op hoogtijdagen dertig meisjes in dienst om de brieven te beantwoorden. Soms werden er meisjes uit de fabriek gehaald om te helpen. Het liefst ging dezelfde dag nog een brief terug naar de schrijver met de gevraagde plaatjes.

Volgens Karen Tessel, hoofd presentatie & educatie Zaans Museum, was de Forbo-vloer een logische keuze. ‘Wij hebben de albumafdeling die vroeger in de Verkadefabriek zat, proberen te reconstrueren. Daarbij zochten we naar een industriële uitstraling. Marmoleum past wat dat betreft uitstekend en is bovendien ook nog eens zeer praktisch.’ Toen bleek dat Forbo net op dat moment bezig was met het ontwikkelen van de nieuwe Marmoleum Solid Cocoa collectie was de klik snel gemaakt. ‘Niets passender dan cacao in de vloer in onze Verkade Experience’, aldus Tessel, die daarmee refereert aan het feit dat Verkade ook heel veel chocola produceert en verkoopt.

Upcyclen

Bregje Smulders, product manager bij Forbo: ‘Voor Marmoleum zijn we constant op zoek naar nieuwe visuals. We hebben veel restmaterialen geprobeerd, maar die werken niet altijd goed in het productieproces zoals jeans bijvoorbeeld. De schilletjes van de cacao boon wel. Da’s afval dat anders wordt anders verbrand of op tuin gegooid tegen onkruid. Voor ons als duurzaam bedrijf is zo’n natuurlijk product upcyclen altijd een plus, maar het tactiele effect en de subtiele high-lights die de schilletjes geven aan de vloer spraken ons van uit design-oogpunt ook erg aan.’

Meer van Forbo Flooring Systems
Reacties