Foto: 248808

Forbo Flooring introduceert Marmoleum® Oxyd created by Claudy Jongstra.

Onder de naam ‘Marmoleum Oxyd’ is Forbo Flooring een samenwerking aangegaan met stofontwerper en kunstenaar Claudy Jongstra.

Voor de Marmoleum collectie zijn uitsluitend oxide pigmenten gebruikt. De vier nieuwe, subtiele kleuren passen zowel in een woon- als werkomgeving. Met de samenwerking vragen Forbo en Claudy Jongstra aandacht voor het behoud van landschappelijk erfgoed.

Natuurlijke verbintenis

Geestverwantschap heeft Marmoleum en Claudy Jongstra bij elkaar gebracht. Forbo en Studio Claudy Jongstra zijn samen een onderzoekstraject gestart om bij het kleuren van Marmoleum plantaardige pigmenten te gebruiken. Deze ‘natuurlijke’ verbintenis heeft iets vanzelfsprekends. Beide maken interieurproducten die hun schoonheid ontlenen aan het samengaan van natuurlijke grondstoffen en pigmenten. Bij beide spelen vakmanschap, ambacht en duurzaamheid een prominente rol.

Claudy Jongstra

Claudy Jongstra is een internationaal erkende kunstenaar die het liefst met natuurlijke materialen werkt. De natuur zelf vormt haar inspiratiebron en zij houdt in alle opzichten rekening met de natuur. Door het gebruik van wol, zijde en andere natuurlijke vezels krijgt haar werk een hoge tactiliteit en een bepaalde sensualiteit. Bovendien hebben haar stoffen en kunstwerken heel bijzondere kleureigenschappen door de toepassing van plantaardige kleurstoffen.

‘111 jaar cradle-to-cradle’

Marmoleum wordt gemaakt van natuurlijke grondstoffen: lijnolie, houtmeel, hars, jute, kalksteen en pigmenten. Sinds 1860, toen Frederick Walton linoleum uitvond, is er feitelijk niets veranderd aan het product. Forbo maakt in de Zaanstreek al 111 jaar Marmoleum volgens de ‘cradle-to-cradle’ filosofie. Claudy Jongstra heeft een nieuwe collectie ontwikkeld waarbij kleurstoffen op basis van oxide pigmenten het uitgangspunt zijn. De vier nieuwe Marmoleum kleuren reflecteren haar visie op zowel kleur als interieur.

Oxide pigmenten

’Marmoleum Oxyd created by Claudy Jongstra’ komt anders over dan het bekende Marmoleum. Het is verfijnd, poederachtig, vervaagd. De oxide pigmenten zorgen voor een uitstraling die aan patina over historische beelden doet denken. Geen harde, felle nieuwheid maar een poëtische kracht. De subtiele kleuren verwijzen naar de natuurlijke verfstoffen van meekrap en wouw. De ingetogen ontwerpen lijken op krijttekeningen. Het eindresultaat is sereen en ontdaan van onnodige versiering.

 

Guido van Loon - Wonen.nl

Reacties