Foto: 248250

Al liggend stukjes Shakespeare ontdekken

Kalligraaf Brody Neuenschwander ontwerpt exclusief bedlinnen voor Slabbinck.

Kalligraaf Brody Neuenschwander ontwerpt exclusief bedlinnen voor Slabbinck.

Absolute blikvanger binnen de nieuwe collecties van Slabbinck Home Creations is 'Brody'. In een sierlijk maar eigenzinnig schrift onthult dit gracieuze bedlinnen beetje bij beetje de liefdevolle verzen van Shakespeare. Voor deze exclusieve collectie werkte Slabbinck samen met Brody Neuenschwander, een bekende kalligraaf die tekst en beeld spannend in elkaar laat overlopen.

 

De Texaanse kalligraaf Brody Neuenschwander woont al vele jaren in Brugge, thuisstad van Slabbinck Home Creations. Het moest ervan komen dat hij en ontwerpster Mirabel Slabbinck mekaars pad zouden kruisen… Het resultaat is intrigerende kalligrafie, geweven en gebor-duurd op een satijnen dekbedovertrek: 'Brody', made in Brugge.

 

Brody Neuenschwander is vooral bekend van zijn kalligrafische bijdragen in de films van Pe-ter Greenaway. Voor Slabbinck Home Creations schreef hij de tekst van Shakespeares be-kendste sonnet – sonnet 116, 'Let me not to the marriage of true minds' over de zielsverwantschap tussen twee mensen – volledig uit in kalligrafie. Nog nooit oogde Shakespeare zo eigentijds.

 

Brody Neuenschwander: 'Dat vormde meteen ook de grote uitdaging: het historische aspect van Shakespeare laten rijmen met het traditionele en elegante van kalligrafie, zonder een eigentijds accent uit het oog te verliezen. Maar ik ben heel tevreden met het resultaat. Zelfs de inktspatten zijn geweven op de stof en geven de literaire verzen zo nog meer passie (lacht). Met dit bedlinnen kan je al liggend fragmentjes Shakespeare ontdekken, heerlijk toch?'

 

Met 'Brody' verweeft Slabbinck de eeuwenoude kunst van kalligrafie met hoogtechnologi-sche innovaties, zoals het digitaal zetten van ketting en inslag. 'Het is ronduit fascinerend om te zien hoe de kalligrafie zo tot leven komt. Net alsof ik op het linnen zelf heb geschreven. Het ene moment werk je in je atelier op papier, even later doe je de retouches op het scherm, zonder inkt of witte verf. Ik vond het heel leerrijk – textiel is dan ook één van mijn fa-voriete 'kunstdragers'. Bovendien staat Slabbinck open voor nieuwe ideeën, wat bijdraagt tot een unieke samenwerking.'

Reacties