Foto: Christoph-Behling-Geberit-AquaClean-Mera

Een designers kijk op de douchewc

Ontwerper Christoph Behling neemt je mee in zijn ontwerpvisie van de Geberit AquaClean Mera douchewc.

Ontwerper Christoph Behling woont en werkt in Londen en werkt voor klanten als TAG Heuer, Nokia, Dior, Versace, Fred Lacoste en reeds enkele jaren voor Geberit. Vijf jaar geleden is hem gevraagd de beste douchewc van de wereld te ontwerpen, zonder enkel compromis. Als creatieve kracht achter diverse Geberit producten was het voor de Zwitserse fabrikant voor de hand liggend Behling te vragen voor deze uitdagende klus. “Tot op dat moment zagen alle bestaande douchewc’s eruit als wasmachines”, aldus Behling. Complexe, technische objecten. Behling was niet alleen enthousiast vanwege het design aspect van deze opdracht, maar ook vanwege de culturele verandering in het gebruik van toiletpapier naar water. Het ontwerpproces heeft enkele jaren geduurd, mede door de diverse nieuwe features, die het toilet rijk ik. De afgelopen 100 jaar heeft het toilet geen innovatie ondergaan en iedereen heeft dat 100 jaar geaccepteerd. Met de Geberit AquaClean Mera douchewc is daar verandering in gekomen.

De badkamer is niet alleen een functionele ruimte, je wilt er ook ontspannen, jezelf weer opladen. De laatste jaren is de esthetiek van de badkamer steeds belangrijker geworden en de beste douchewc van de wereld moet daar naadloos in opgaan. Ontwerper Christoph Behling neemt je mee in zijn ontwerpvisie:

De uitgangspunten bij het ontwerpproces

“De AquaClean Mera moest de beste douchewc ter wereld worden zonder daarin compromissen te sluiten. Mijn werk als ontwerper is ervoor te zorgen dat dit product er niet uit komt te zien als een technische machine. Het moet geen monster zijn, dat je angst aanjaagt. Naast alle innovatie en de gepatenteerde technologie, die in de Mera ingebouwd zijn, moest het een object worden voor in ons dagelijks leven, voor ons welzijn, voor de meest mooie badkamers. Daarom moesten we een toilet ontwerpen dat slim, slank en gestroomlijnd is en waarbij de techniek onzichtbaar is. Je kan de technologie ervaren, maar niet zien.”

Geen compromissen sluiten

“Conventionele toiletten wegen ca. 20 kilo aan keramiek, hangen aan de muur en doen hun werk min of meer afdoende. Naar het toilet gaan is met de Mera plotseling een plezierige beleving geworden in plaats van een plek, die je in verlegenheid brengt. Zonder compromissen houdt in dat de douchestraal goed en zacht reinigt, en toch zuinig is met water. Veel schoonmaken met veel water kan iedereen. Maar veel schoonmaken met weinig water en met perfect resultaat is een stuk moeilijker. Compromisloos betekent dat ongewenste geurtjes direct verwijderd worden door de geurafzuiging. Compromisloos betekent dat onder het toilet een subtiel lichtje aangaat, zodra je het toilet nadert. Is het nachtlichtje noodzakelijk? Bij mij thuis wel. Nu wordt er niemand meer wakker van het licht als ik ’s nachts naar het toilet moet. Hetzelfde geldt voor de TurboFlush. Veel mensen trekken ’s nachts niet door, omdat ze bang zijn iemand wakker te maken. De TurboFlush spoelt fluisterend door en reinigt ook nog eens grondig met een minimum aan water. Deze features zijn nieuw en vind je niet in een conventioneel toilet. Het is een wereld, die we eigenlijk pas net aan het ontdekken zijn.”

Esthetiek

“Alle innovatie en gepatenteerde technologie is ingebouwd in het achterste en het onderste gedeelte van het toilet. Dit gedeelte hebben we chroom gemaakt. De badkameromgeving reflecteert hierin, waardoor de Mera in elke omgeving past. Het keramische witte gedeelte lijkt daardoor boven de grond en voor de muur te zweven. Dit is een nieuwe esthetische benadering, en ondanks dat de Mera veel meer kan dan andere douchewc’s, die momenteel op de markt zijn, oogt hij wezenlijk kleiner en minder opvallend. En daardoor bijzonder uniek.”

Overtuigend

“Reinigen zonder water is een dom idee. Ik ga niet uit huis zonder gedoucht te hebben, ik maak mijn mountainbike niet schoon met droog papier. Ik kan niks schoonmaken met droog papier. Dat is waanzin. Water is het juiste om te gebruiken. Onze relatie tussen water en onszelf reinigen is veranderd in de loop der jaren. 100 jaar geleden was jezelf schoonmaken een functioneel proces. Nu hebben we regendouches en spelen we veel in op ons welbevinden. Schoon zijn is onderdeel van ons welzijn, maar ook het reinigen zelf. Naar mijn idee is het absurd dat we in de 21e eeuw onszelf nog steeds reinigen met een stukje droog papier. Ik ben er echt van overtuigd dat als mensen een week een douchewc in hun eigen huis kunnen ervaren, dat ze niet alleen ervaren hoe het werkt, maar ook hoe prettig het is en dat zij zich veel, veel, veel schoner voelen. Na 1 week is iedereen overtuigd!”

Cultuurverandering

“Ik ben niet alleen enthousiast vanwege het uiteindelijke design, maar juist vanwege de cultuurverandering van papier naar water, die de AquaClean Mera stimuleert. Cultureel gezien zijn we nog wat terughoudend en ik hoop dat de Mera met al zijn comfortabele features en zijn fraaie uiterlijk de culturele verandering van wc papier naar water verder aanspoort. Mensen waarderen dat dit product echt beter is. Het is hygiënischer, het is zachter, je voelt je schoner, het is prettiger. Afgezet naast alle andere mooie producten, die voor de badkamer ontworpen zijn, is een douchewc echt een must naar mijn idee.”

Toekomst

“In Londen, waar ik woon, zijn alle 5-sterren hotels aan het upgraden met douchewc’s, omdat het daar de standaard is. De populariteit van de douchewc verspreidt zich erg snel, veel sneller dan de inloopdouches, die met name een esthetisch doel hebben. Ik ben ervan overtuigd dat in 20 jaar de meeste badkamers in Europa uitgerust zijn met een douchewc. Trots ben ik dat we met de beste douchewc van dit moment, de AquaClean Mera, daar een wezenlijke bijdrage aan leveren.”

Meer informatie: www.geberit-aquaclean.nl/mera en www.christophbehlingdesign.com

Reacties